S U P P L E M E N T
NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE |
Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de tweeëntwintigste aflevering.
|
Date: Thur, 22 Apr 1999 23:43:50 -0400 From: Jeroen van Bergeijk <jvb@ziplink.net> To: web@nrc.nl Subject: Vliegen met Internet
On-line reisbureaus zijn in de Verenigde Staten big business. Volgens het New Yorkse onderzoeksbureau Jupiter Communications was de jaarlijkse omzet van on-line reisbureaus vorig jaar 2,1 miljard dollar. Die markt zal naar verwachting groeien tot 11 miljard in 2002. Dat zijn indrukwekkende getallen, maar loont het nu werkelijk de moeite om vliegtickets te kopen via Internet? Volgende week ga ik voor een paar dagen op vakantie naar Florida, dus dat is een mooie gelegenheid die vraag eens te onderzoeken. Wil ik werkelijk overstappen op het on-line boeken van een reis dan moet er aan twee voorwaarden worden voldaan: het ticket moet goedkoper zijn dan wanneer het via gewone kanalen wordt aangeschaft en de transaktie moet sneller en gemakkelijker verlopen. Alle travel websites beloven de laatste eis in te willigen. De drie grootste on-line reisbureaus zijn Expedia, Travelocity en Preview Travel. Op al deze websites is een vliegreis boeken een fluitje van een cent. Je geeft de vertrek- en aankomstdata op en je krijgt in een handomdraai een overzicht gepresenteerd van prijzen, vliegtuigmaatschappijen en exacte tijden. Even je adresgegevens en creditcardnummer intikken, en een paar dagen later krijg je je tickets thuis gestuurd. |
NRC Webpagina's 15 april 1999 |
Bovenkant pagina |