|
Dossier Millenniumprobleem
|
KLM twijfelt aan veilig 2000
De KLM twijfelt eraan of ze veilig kan vliegen op 1
januari in het jaar 2000 wegens het millenniumprobleem. Weliswaar heeft
de luchtvaartmaatschappij er volgens eigen zeggen alles aan gedaan om
het computerprobleem op te lossen, maar door de trage reacties van de
overheden zijn luchthavens en de luchtcontrolesystemen niet
millenniumveilig.
Dit zei M. Rens, hoofd automatisering van KLM, gisteren op een door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) georganiseerde conferentie in Londen. ,,Wij vertrouwen de regeringen niet. Wij denken dat ze te laat zijn, ze reageren en zijn niet pro-actief'', aldus Rens, die aantekent dat hij evenmin actie ziet van de Europese Commissie in Brussel. ,,Vliegtuigen blijven rond de eeuwwisseling aan de grond staan en dat betekent dat er geen geld wordt verdiend.'' Rens voorspelt dat sommige luchtvaartmaatschappijen daardoor failliet zullen gaan. De KLM is zelf wel klaar om te vliegen op 1 januari 2000, maar om dat te kunnen doen moet de maatschappij grenzen passeren en op buitenlandse vliegvelden landen. ,,De controle van het luchtruim ligt buiten ons bereik'', zegt Rens. Volgens kringen in de luchtvaartwereld gaat het daarbij vooral om landen in Afrika en de Russische gebieden. De overheden in Europa hebben hun werk veel beter gedaan. (Reuters)
|
NRC Webpagina's 17 oktober 1998
|
Bovenkant pagina |