U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
 

NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 


Dossier Millenniumprobleem

HOOFDARTIKEL



Singapore jaagt op millennium-virus

Door onze correspondent MAX CHRISTERN


Zullen computernetwerken op 31 december1999 op tilt slaan, wanneer de cijfers 99 veranderen in 00? In het eneland wordt dit 'millenniumprobleem' serieuzer aangepakt dan in hetandere. Eerste deel van een serie.

SINGAPORE, 21 JULI. Eind dit jaar moet het zo ver zijn. Dan hebben alleSingaporese huishoudens, scholen en bedrijven een eigen aansluiting opeen speciaal netwerk van glasvezelkabels, dat in de afgelopen twee jaarop dit eiland met een oppervlakte van iets meer dan duizend vierkantekilometer is aangelegd.

Singapore One, zoals het netwerk is gedoopt, biedt de ruim drie miljoenSingaporezen ongekende mogelijkheden. Zo kunnen zij via hun computer delaatste cd's bestellen, met de pc-muis nieuwe brilmonturen op een eigen,ingescande portretfoto passen, door een virtuele bibliotheek struinen ofhuiswerkopgaven uitwisselen. Door de hoge kwaliteit van het kabelnetwerkkan de gebruiker honderd keer sneller informatie op zijn scherm krijgendan via gewone telefoonlijnen.

Er kan thuis, met een kleine camera op de eigen pc, viavideoconferenties worden vergaderd met een ver buitenland, maar evengoedkan de pc-bezitter besluiten met een vriend elders op het eiland eenelektronisch potje majong te spelen. In deze hightech stadstaat, diezich met recht 's werelds meest gedigitaliseerde maatschappij magnoemen, kan het straks allemaal. Maar stort dit ambitieuze nieuwenetwerk niet in één klap in elkaar als de klok twaalfslaat op 31 december 1999?

Nee. Niet in Singapore. Daar houdt men niet van verrassingen. In ditlaboratorium van het Verre Oosten zijn de autoriteiten daarom al eenpaar jaar intensief bezig het millenniumprobleem tijdig op te lossen.Kosten noch moeite worden gespaard voor Operatie Catch-the-Bug (grijphet virus). Singaporese bedrijven kunnen zich gratis wenden tot hetadviesorgaan van de overheid, de National Computer Board (NCB), die alleministeries en overheidsinstellingen assisteert bij het zogenoemdedebuggen. Kleine en middelgrote bedrijven ontvangen overheidssubsidievoor zeventig procent van speciaal voor het milleniumprobleem gemaakteconsultancy-kosten. En voor alle Singaporezen is er, naast hetinformatie-telefoonnummer van de NCB, sinds kort ook een specialewebsite (http://www.ncb.gov.sgncb/yr2000) die geheel gewijd is aan watin computertaal steevast wordt omschreven als 'Y2K', Year 2000.

De Singaporese regering snijdt, ondanks de Aziatische crisis, heelbewust ook nu niet in de budgetten voor informatietechnologie (IT). Deoverheid ziet het investeren in zaken als computers voor alle peuter-,kleuter- en middelbare scholen in het land - hiervoor alleen al wordtdrie miljard dollar (circa 3,6 miljard gulden) uitgetrokken - als eenbelangrijke langetermijnstrategie. Het doel is de jongste generatieSingaporezen uit te laten groeien tot de best getraindecomputergebruikers ter wereld.

Pagina 13: 'Het is hier allemaal perfect geregeld'

In de woorden van premier Goh Chok Tong werkt Singapore via hetcomputernetwerk zelfs aan ,,een nieuwe manier van leven, wonen enwerken'', afgestemd op een modern tijdperk in de 21-ste eeuw.

Singapore staat daarmee ver voor op landen in de regio alsMaleisië, Thailand, de Filippijnen en Indonesië, landen diejuist nu de economische misère aangrijpen om flink te bezuinigenop informatie-technologie. Zo niet in Singapore. Daar wordt dit jaartien procent van het IT-budget (veertig miljoen dollar) vrijgemaakt omoplossingen te zoeken voor de millenium-bug. ,,Het is typisch Singapore,in de goede zin van het woord: het is hier allemaal perfect geregeld.Men is op tijd begonnen en er wordt van overheidszijde deskundige hulpaangeboden'', zegt een Brit die bij een bank in Singaporeverantwoordelijk is voor de computersystemen.

Samen met een aantal collega's uit de financiële wereld bezocht hijonlangs een van de vele conferenties die Singapore organiseert over hetmillenniumprobleem. Naast deze informatieve conferenties, waarbijonderling veel ervaringen kunnen worden uitgewisseld, is er vanoverheidszijde naast hulp ook controle en onderzoek. Zo bekeek deMonetaire Autoriteit van Singapore (MAS) vorige maand de stand van zakenwat betreft Y2K bij alle 453 banken en financiële instellingen dieSingapore als een van de belangrijkste financiële centra vanAzië rijk is. De conclusie van de MAS-enqete was hoopvol: 92procent van alle instellingen bleek al druk doende met het zoeken naaroplossingen voor het millenniumprobleem en verwacht eind dit jaar klaarte zijn met het testen van de computersystemen. De overige acht procentvolgt medio volgend jaar.

,,We zullen de bedrijven die nog niet helemaal op schema liggen dekomende maanden intensief blijven volgen en ter plekke inspectiesuitvoeren om te kijken of zij meedoen aan de Y2K-standaard'', zegt eenwoordvoerder van de MAS. ,,En we zullen passende surveillances uitvoerenbij die banken en financiële instellingen waarvan is gebleken datzij onvoldoende voorbereidingen hebben getroffen'', voegt hij er aantoe. Typisch Singapore, zeggen sommige buitenlanders. Maar, zo geven ookzij toe: het werkt goed, juist bij de bestrijding van zoiets complexsals het milleniumprobleem.

Door de supervisie en controle van overheidswege zijn veel banken inSingapore al vroeg begonnen met de aanpak van het millenniumprobleem.Eén van de grootste banken in het land, OCBC (Oversea-ChineseBanking Corporation), vormde begin 1996 een speciaal Y2K-projectteam.Het team werd onderverdeeld in twee groepen; de ene groep richtte zichop alle IT-systemen van de bank, de andere groep onderzocht de non-ITsystemen, zoals liften, faxmachines en airconditioners.

,,Verder hebben we intensief contact met alle banken in de rest van dewereld waarmee wij zakenrelaties onderhouden. Als zij niet klaar zijnstraks, dan beïnvloedt dat ons ook'', vertelt Tao Yao Sing, OCBC'svice-president voor informatie-technologie. OCBC heeft inmiddels 70procent van alle systemen onderzocht, 'gedebugged' en getest. Dit najaarwil de bank de operatie afronden met een test voor alle hard- ensoftware.

Hetzelfde geordende beeld is te zien bij vrijwel alle andere grotebanken en bedrijven. Luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines heeft,,op gedisciplineerde en gestructureerde wijze'' een speciale werkgroepopgezet die de afgelopen maanden het millenniumprobleem binnen hetbedrijf onderzocht. Singapore Telecom heeft intern 20 werkgroepengevormd en 21 miljoen dollar opzij gezet voor de bestrijding van de bug,die meer dan de helft van de systemen van de maatschappij bleek tekunnen beïnvloeden. ,,Abonnees die besluiten op 31 december 1999 om23.59 een paar minuten met familie in het buitenland te bellen, hoevengeen angst te hebben straks te worden aangeslagen voor een 99-jaar langtelefoontje'', zegt woordvoerster Loh Beng Choo.

Gaat het dan nergens fout in dit kleine land, vraag je je af? Jawel. OokSingaporezen blijven uiteindelijk gewoon mensen. ,,Onze grootste zorgbetreft de kleine en middelgrote bedrijven. Veel van de mensen daarweten nog helemaal niets af van Y2K'', zegt Tan Chiam Huat van NCB.,,Door de economische crisis ligt de prioriteit bij veel van dezebedrijven nu even puur bij overleven.'' Maar ook zij zullen de komendemaanden niet ontkomen aan de paternalistisch getinte adviezen van deSingaporese autoriteiten. De regeringsgezinde Straits Times onthuldevorige maand dat er een speciale nieuwe voorlichtingscampagne komt voorde 90.000 kleine en middelgrote bedrijven in het land. Zo wordt ook ditpotentieel zwakke plekje in Singapore's ambitieuze opmars naar devolgende eeuw tijdig en grondig aangepakt.

NRC Webpagina's
21 juli 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) JUNI 1998