U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
 

NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 


Dossier Millenniumprobleem

Verzekeringskamer wil 'millenniumnoodfonds'

Door onze redacteur ERIK VAN DER WALLE
De verzekeringsbranche poogt zich in te dekken voor miljoenenclaims als het niet vóór de eeuwwisseling lukt alle computerprogramma's aan te passen aan de jaartelling vanaf 2000. Een 'millenniumnoodfonds' tegen faillissementen.

ROTTERDAM, 29 APRIL. Vastzittende liften, uitgevallen operatiezalen of een dagje zonder stroom? De Verzekeringskamer heeft de oplossing om de veroorzaakte schade rond de eeuwwisseling te vergoeden: een millennium-noodfonds, gesponsord door de overheid, het bedrijfsleven en natuurlijk ook door de verzekeraars. Bij dreigende miljoenenclaims verzamelt de verzekeringsbranche graag wat vrienden om zich heen.

Bestuurder A. Kool van de toezichthoudende Verzekeringskamer deed gisteren het voorstel tot zo'n noodfonds. De verzekeraars zijn nu al bang dat de schade hun financiële mogelijkheden te boven gaat: computers dreigen tijdens de eeuwwisseling op grote schaal hun normale activiteiten te staken omdat het nieuwe jaartal (voor menig computer 00 in plaats van 2000) niet begrepen wordt.

Kool begrijpt dat een dergelijk plan negatieve reacties oproept, want de verzekeraars dreigen hun aloude imago eer aan te doen: ze klappen de paraplu boven je hoofd in zodra de lucht gaat betrekken en wanneer de zon terugkomt kan tegen een aantrekkelijke premie het regenscherm weer worden uitgeklapt. En het ging juist beter met de uitstraling van de branche.

,,Het is inderdaad onsympathiek en niet goed voor het imago'', geeft Kool toe, ,,maar als verzekeraars gaan omvallen als gevolg van het millenniumprobleem is dat ook niet in het voordeel van de polishouders.'' En de betrokkenheid van de overheid en het bedrijfsleven is volgens hem duidelijk: iedereen is erbij gebaat dat eventuele problemen zo snel mogelijk worden opgelost zonder dat de schuldige eerst moet worden gezocht.

,,Na de stroomstoring bij de Utrechtse Remu zag je iedereen naar elkaar wijzen met de beschuldigende vinger. Het is in het algemeen belang om dergelijke zaken al van tevoren geregeld te hebben.'' Het millennium-noodfonds zou niet uniek worden: enkele jaren geleden is een watersnoodfonds opgericht en volgens Kool beschikt Nederland zelfs over een atoomfonds. ,,Dat kan worden aangewend als er iets gebeurt met een kerncentrale.'' Vorige week heeft het Verbond van Verzekeraars de noodklok al voorzichtig geluid. De branchevereniging zit over een paar dagen met de Verzekeringskamer om de tafel om te bekijken hoe de millennium-risico's kunnen worden gedekt of vermeden. Zeer waarschijnlijk worden bestaande polissen, zoals aansprakelijksheidsverzekeringen, met terugwerkende kracht 'geclausuleerd' ofwel voorzien van voorbehouden. De uitkering kan bijvoorbeeld aan een maximum worden gebonden of in het meest extreme geval kan zelfs het gehele millenniumprobleem worden uitgesloten.

,,Dat is juridisch mogelijk omdat het probleem voor niemand als een verrassing kan komen'', stelt bestuursvoorzitter A. Vermaat van de Verzekeringskamer. ,,Sinds we de eerste ponskaarten invoerden, wisten we dat een tweecijferige notering van het jaartal rond de eeuwwisseling tot problemen zou leiden. Als je een orkaan ziet aankomen is het ook niet meer mogelijk om een stormverzekering af te sluiten.''

De Consumentenbond zet vraagtekens bij de clausulering van bestaande polissen. ,,Als de polisvoorwaarden veranderen is het voor de polishouder altijd mogelijk om van de verzekering af te komen. Maar als de hele branche met die nieuwe clausule komt, bereik je daar natuurlijk weinig mee.'' Het probleem van de aansprakelijkheid speelt met name voor bedrijven. ,,Als de consument vervolgens verhaal gaat halen bij eventuele schade maakt het ons niet uit of het bedrijf al of niet goed verzekerd is'', aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

Het ministerie van Economische Zaken is niet gelukkig met de timing van het plan van de Verzekeringskamer. ,,We moeten eerst alle krachten inzetten op de bewustwording van het probleem en nu niet al aan het eind van de problematiek gaan zitten'', zo stelt een woordvoerder.

Ook het werkgeversverbond VNO/NCW reageert zeer terughoudend. ,,Het Nederlands bedrijfsleven betaalt al heel veel geld om de eigen millennium-problemen op te lossen. Per bedrijf gaat dat soms om 3 procent van de omzet, in totaal meer dan 20 miljard gulden. Laten we de prioriteit eerst leggen op de oplossing en pas als dat niet lukt kunnen we verder kijken.'' Met andere woorden: als er nu al een aantrekkelijk fonds wordt opgericht, gaat menigeen achteroverleunen en dat is nu juist niet de bedoeling.

NRC Webpagina's
29 april 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 1998