U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


Dossier Millenniumprobleem

Millennium platform
Year 2000 Information Center
Jaar 2000-probleem en de euro
Nieuwsbrief over millennium-bug
Jaar 2000-probleem bij Yahoo!



Dossier Technolease
Dossier Suriname
Dossier Beursfraude
Dossier Sorgdrager

Verzekeraars bezorgd om '2000-claims'

Door onze financiële redactie
DEN HAAG, 17 APRIL. Bedrijven en particulieren die onvoldoende actie hebben ondernomen tegen het zogeheten millenniumprobleem hoeven bij schade niet te rekenen op een uitkering van de verzekeraars.

De verzekeringsbranche treft op dit moment voorbereidingen om clausules met die strekking in bestaande polissen op te nemen. Volgens het Verbond van Verzekeraars worden de risico's zonder ingrijpen te groot.

In een toelichting op het besluit van de gezamenlijke verzekeraars zei bestuurder A. Blom gisteren ervan overtuigd te zijn dat het computerprobleem rond de eeuwwisseling schade zal veroorzaken. ,,Maar niemand kan schatten hoe groot die schade wordt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als langer dan vier uur de stroom uitvalt? Over dit soort dingen maken wij ons ernstig zorgen'', aldus Blom, tevens bestuurder bij de verzekeraar UAP.

Het millenniumprobleem kan computers van slag brengen omdat de veelgebruikte tweecijferige jaarcode - bij 2000 is dat 00 - de software een eeuw terug laat springen.

Het opnemen van een clausule in bestaande polissen moet ervoor zorgen dat het millenniumprobleem voor de verzekeraars ,,beheersbaar' blijft. Volgens Blom kan een dergelijke bepaling met terugwerkende kracht worden opgenomen ,,zolang het maar voor alle verzekerden geldt. Momenteel praten we daarover met de toezichthoudende Verzekeringskamer.''

Blom kent al voorbeelden binnen zijn eigen bedrijf waarbij aansprakelijkheid rond het millenniumprobleem kan worden uitgesloten. De verzekeraars maken zich vooral zorgen over het midden- en kleinbedrijf waar volgens een recent onderzoek 'een bijna naïef vertrouwen' bestaat dat de overheid de problemen wel zal oplossen. Voor de verzekeraars op hun beurt is het ook de vraag of zij voldoende verzekerd zijn. ,,Grote herverzekeraars hebben nu al gezegd per regio naar de risico's te zullen kijken''.

Blom ontkent niet dat het Verbond mede daarom op dit moment een oproep doet tot waakzaamheid. ,,Ook de herverzekeraars zullen niet betalen als hun klanten, de verzekeraars dus, onvoldoende actief zijn geweest.''

De verzekeringsbranche probeert de risico's rond de eeuwwisseling niet alleen te beperken door zich nu al tegen claims in te dekken. Het Verbond roept ook banken en overheden op samen de problemen op te lossen en eventuele risico's te delen. Met het ministerie van Financiën wordt binnenkort gesproken over fiscale faciliteiten zodat bijvoorbeeld eventuele grote schades over een aantal jaren uitgesmeerd mogen worden. ,,Het verzekeringsprobleem kan zo groot worden dat het een maatschappelijk probleem wordt.''

Volgens waarnemers in de verzekeringsbranche werken sommige verzekeraars aan een soort sterfhuisconstructie om te voorkomen dat het gehele bedrijf ten onder gaat bij al te grote schade. Millennium-gevoelige polissen zouden daarvoor in een aparte vennootschap worden overgebracht. ,,Natuurlijk praten verzekeraars wel eens over dat soort zaken, maar serieuze voorbeelden daarvan ken ik niet'', zegt Blom.

NRC Webpagina's
17 april 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) APRIL 1998