U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Telecom

Dossier KPN Telecom

Nieuws

Achtergrond

Cahier KPN Mobile

KPN Qwest

Telefónica

Cahier Frequentieveiling

Bedrijfsprofiel

Links






Reacties

Topman KPN strooit niet met ontslagbriefjes


KPN-topman Paul Smits, de man van het personeel, moet nu hard ingrijpen. "We kunnen niet anders", zegt hij.

Door onze redacteuren

ROTTERDAM, 30 OKT. KPN-topman Paul Smits heeft zojuist zijn managers toegesproken. Die hadden het nieuws over de ophanden zijnde reorganisatie uit de krant vernomen. "Buitengewoon ongelukkig", zegt Smits vanmorgen in een telefoongesprek. Kort voor zijn aantreden, in maart, had Smits zich bezorgd getoond omdat KPN in een hoog tempo vernieuwingen had moeten doorvoeren. Aandacht voor het personeel zou bij hem voorop staan.

Smits: "Deze reorganisatie is daarmee honderd procent in lijn. We groeien lustig en dat zal de komende jaren voor veel werk zorgen in sommige delen van het bedrijf [internet en mobiele telefonie]. Dat neemt niet weg dat in andere delen van KPN [vaste telefonie] de arbeidskosten al sinds 1997 te hoog zijn vergeleken met de concurrentie. In 2003 moet er 700 miljoen euro structureel zijn uitgemaneged."

Wit u beleggers in deze moeilijke tijden laten zien dat u harde beslissingen niet schuwt?

"Dat is allemaal goedkoop. Ik ben er echt niet op uit om een lekker nummertje te maken. Analisten hoef je ook niet uit te leggen dat we niet anders kunnen. We nemen definitief afscheid van het tijdperk van spraaktelefonie en gaan het tijdperk in van de data- en telecommunicatie. Er wordt door iedereen een verband gelegd met de [dure] UMTS-veilingen, maar dat verband is er niet. Ik heb vorig jaar ook al de nodige vuurpijlen afgestoken over de noodzaak tot kostenbeheersing. We zullen mensen in principe omscholen. Daarbij zeg ik wel dat dat niet altijd lukt. Maar ik loop hier echt niet met ontslagbriefjes rond."

In de zomer van vorig jaar zei u dat de service bij KPN naar een historisch dieptepunt was gedaald door het te hoge reorganisatietempo.

"Ik heb dat vorig jaar inderdaad geroepen - daar had ik geen Consumentenbond voor nodig. En ik kan u verzekeren dat we niet voor de tweede keer in deze val zullen lopen. De tevredenheid op de zakelijke markt, met vorig jaar de meeste problemen, neemt elke maand met een paar procent toe."

De beurskoers van KPN is vanochtend met 5 procent gedaald.

"Tja, we zitten in een beweeglijke markt en dat maakt het moeilijk om aan uitlegkunde te doen."

NRC Webpagina's
30 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad