U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
titel

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

 HOUSEKUNST
 MORPHING
 ZONDER IDENTITEIT
 VEEJAY
 HOUSE
 PLAT EN DIEP




Zie ook:
Dance agenda

Out of control
(19 december 1997)

Superworklurk kan snorkelend typen
(12 december 1997)

Kunstenaars op Internet
(5 september 1997)

Profiel over house
(13 februari 1997)

House

Kleins oeuvre is een hommage aan de housecultuur.

Micha Klein: Peace

Micha Klein: Peace

,,Ik maak er deel van uit. Wie had gedacht dat house na tien jaar nog zou bestaan? Het is echt een cultuur geworden. Met eigen muziek, beeldtaal, mode. House muteert en evolueert, het breekt niet af. Het is een technocultuur voor jeugd die met nieuwe media vertrouwd is geraakt en daarmee volledig nieuwe dingen creëert.

,,Muzikaal is house een revolutie. Het monopolie op de Angelsaksische popcultuur is doorbroken. In platenzaken in Chicago zag ik bakken vol met Nederlandse en Belgische house-cd's. De grenzen van de popmuziek zijn op een spannende manier overschreden. Radionummertjes van drie minuten bestaan niet meer. De tekst is niet langer de belangrijkste drager van informatie. En hoeveel nieuwe geluidsbronnen zijn er niet ontdekt?''

Met zijn computerkunst wil Klein net zoveel grenzen doorbreken. Hij distribueert zijn tekeningen via Internet en zijn veejay-voorstellingen waren ook te zien op het Amsterdamse kabelnet. Voor Swatch maakte hij een horloge."

Mijn werk valt niet onder de noemer kunst en staat niet aan de rand van de samenleving. Het staat er midden in. Saturdaynight! Vijftienhonderd mensen beleven in de club mijn werk.''

Op het eigentijdse palet van Klein kregen toeschouwers en critici vaak geen vat. Zijn hypergestileerde computertekeningen van paradijs-taferelen vol plastic bloemen en cartoonfiguren werden vaak te glad en te machinaal gevonden.

Klein: ,,Toen ik in 1991 mijn eerste tentoonstellingen had, was de reactie: wat is dat eigenlijk, waar gaat het over? Kijkers bleven steken op de huid van mijn werk. Ze zagen alleen de technische perfectie en dachten dat ik mijn beelden van Walt Disney had gejat.

Lees verder

NRC Webpagina's
9 januari 1998

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) JANUARI 1998