NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Bijlmer-enquête

Actueel

Rapport enquete-commissie

Lading

Ondervraging politici

Gezondheid bewoners en bergers

Getuigen

Relatie Israel

El Al

Betekenis parlementaire enquête

Artikelen op datum

Profiel over de Bijlmerramp
(21 jan. 1999)

Verbijstering over lading toestel El Al
(1 oktober 1998)
De Tweede Kamer heeft met verbijstering gereageerd op het nieuws dat de EL Al-Boeing, die in 1992 in de Bijlmermeer neerstortte, bestanddelen naar Israel vervoerde voor het zenuwgas Sarin.

Argwaan en emotie
(1 oktober 1998)
,,Een puzzel waarvan bijna de helft van alle stukjes zoek is en die stukjes die nog wel aanwezig zijn, voor de helft, voor het merendeel zwaar zijn beschadigd.'' Zo karakteriseerde onderzoeker Wolleswinkel bijna vijf jaar geleden het onderzoek naar de Bijlmerramp.

Grondstof gifgas in Boeing El Al
(30 september 1998)
De El Al-Boeing die op 4 oktober 1992 neerstortte in de Bijlmermeer had 240 kilo grondstof voor het zenuwgas Sarin aan boord. De stof, DMMP (dimethyl methylfosfonaat), was bestemd voor het Israel Institute for Biological Research in Ness Ziona bij Tel Aviv.

El Al-zending genoeg voor 270 kilo zenuwgas Sarin
(30 september 1998)
De in 1992 boven de Bijlmermeer verongelukte El Al-Boeing had 240 kilo aan boord van een stof, DMMP, die essentieel is voor de productie van Sarin. Deskundigen kunnen zich niet voorstellen dat de stof voor iets anders bedoeld was dan de productie van dit zenuwgas. Wat wilden de Israeliërs ermee?

Vragen voor El Al
(8 april 1998)
Vijfeneenhalf jaar na dato roept de Bijlmerramp nog altijd meer vragen op dan er antwoorden zijn. Vooral de technische staat waarin de Boeing 747 van de luchtvaartmaatschapij El Al verkeerde en de mogelijk militaire vracht die het toestel vervoerde, blijven grote vraagtekens.

NRC Webpagina's
20 MAART 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad