U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    O P I N I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Verkiezingssite
El Al
UvA
AMC

H O O F D A R T I K E L :
Vragen voor El Al


VIJFENEENHALF JAAR na dato roept de Bijlmerramp nog altijd meer vragen op dan er antwoorden zijn. Vooral de technische staat waarin de Boeing 747 van de luchtvaartmaatschapij El Al verkeerde en de mogelijk militaire vracht die het toestel vervoerde, blijven grote vraagtekens.

Dat komt niet alleen omdat er telkens nieuwe feiten en geruchten opduiken. Zoals het onderzoek van een Zweeds bedrijf dat uraniumresten gevonden zegt te hebben in de ontlasting van hulpverleners. En het bericht in De Telegraaf dat een expeditiebedrijf daags na de ramp extra transporten tussen Amsterdam en Tel Aviv heeft uigevoerd. Het heeft ook te maken met het geheimzinnige karakter van de vlucht die op 4 oktober 1992 een ramp in de Amsterdamse woonwijk veroorzaakte. Wat precies de lading was van het El Al-toestel is nog altijd niet bekend. Waarom de bemanning tegen elke prijs naar Schiphol terug moest vliegen toen er problemen rezen, is evenmin duidelijk, omdat de 'cockpit voice recorder' spoorloos is verdwenen.

Rond de Bijlmerramp hangt daarom nog altijd een geheimzinnigheid, die eerder bij een spionageroman hoort dan bij een onderzoek in een open rechtsstaat. Niet toevallig is het Academisch Medisch Centrum ( AMC ) van de Universiteit van Amsterdam pas bereid tot een diepgaand gezondheidsonderzoek als het de volledige vrachtlijst krijgt en niet slechts de zeventig procent die tot nu toe is vrijgegeven.

OOK DE NEDERLANDSE regering zit er al jaren mee in haar maag. Een speciale commissie onder leiding van staatsraad Hoekstra, voormalig secretaris-generaal op het departement van de premiers Lubbers en Kok, moet deze zomer uitsluitsel geven over de vrachtbrieven. En het openbaar ministerie zal te zijner tijd beslissen of er alsnog een strafrechtelijk onderzoek naar de Bijlmerramp moet worden ingesteld. Als het zover is, zijn we inmiddels zes jaar verder. Als het al zover komt. Want na al die jaren zou het naïef zijn om nog al te zeer te hopen op volledige openheid van zaken. Temeer daar ook El Al dan moet meewerken. En dat is wellicht te veel gevraagd.

In de Tweede Kamer heeft de PvdA-fractie deze week niettemin de stoute schoenen aangetrokken. Volgens de sociaal-democratische parlementariër Van Gijzel moet er nu een 'zelfstandig onderzoek' komen. Op de resultaten van de commissie-Hoekstra wil hij niet meer wachten.

HET INITIATIEF van Van Gijzel lijkt redelijk. Als de regering niet in staat is de onderste steen boven te krijgen, moet de volksvertegenwoordiging het maar proberen. Maar dat wil nog niet zeggen dat de Tweede Kamer daarin ook zou slagen. Integendeel, het ligt eerder voor de hand dat een onderzoekscommissie la Van Gijzel net zo van een koude kermis zal thuiskomen als de regering tot nu toe is overkomen. Ook de PvdA zal dat wel beseffen. Het idee van Van Gijzel wekt dan ook vooral de indruk een wanhoopspoging te zijn die eerst en vooral voor de Bühne bedoeld is. Zijn initiatief is overhaast en zaait zodoende nog meer verwarring bij de slachtoffers van de Bijlmerramp.

Bevredigend is het uiteraard niet, zoals er de afgelopen vijfeneenhalf jaar zoveel niet bevredigend was. Maar in dit stadium is het beter eerst te wachten op de commissie-Hoekstra alvorens een parlementair onderzoek te beginnen. Want dat zo'n laatste stap moet worden gezet, mag niet worden uitgesloten.

NRC Webpagina's
8 APRIL 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)