|
Het eindrapport van de enquêtecommissie
Lading
Politici
Gezondheid
Getuigen
Relatie Israel
El Al
Enquête
Zie ook: |
Vier binnen een etmaal Incidenten op Schiphol met vliegtuigen Door een onzer redacteuren
De Raad voor de Luchtvaart stelt een onderzoek in. De piloot van een vrachttoestel van Atlas Air besloot vroeg in ochtend de start af te breken, omdat hij een hobbel voelde tijdens het taxien. Bij inspectie van het vliegtuig bleek een wiel van het hoofdlandingsgestel te zijn afgebroken. Het vliegtuig met bestemming Chicago is naar een zijbaan gedirigeerd waar de vracht is uitgeladen. Het tweede incident betrof een Martinair-toestel met 234 passagiers aan boord dat bij het wegrijden van de pier met de vleugel in botsing kwam met een lege KLM-Boeing op het platform. Beide toestellen raakten beschadigd. De passagiers zijn enkele uren later met een ander toestel naar de Dominicaanse republiek vertrokken. De bemanning van een KLM/UK-toestel uit Aberdeen meldde gisteren tegen het middaguur aan de verkeersleiding op Schiphol rookontwikkeling in de cockpit. Daarop werd de brandweer van de luchthaven naar de Buitenveldertbaan gestuurd waar het vliegtuig even later zonder problemen landde. De oorzaak van de rookontwikkeling is nog onbekend. Een Boeing 737 van Transavia met 164 passagiers aan boord is gistermiddag teruggekeerd naar Schiphol, nadat de piloot een tik tegen het neuswiel hoorde tijdens de start. Omdat de vrees bestond dat het toestel een klapband had opgelopen werd besloten eerst twee keer een zogeheten low pass uit te voeren. In dat geval vliegt de piloot laag over de landingsbaan zodat technici vanaf de grond het landingsgestel kunnen bestuderen. De inspectie wees uit dat er geen sprake was van een klapband waarop de bemanning besloot de landing in te zetten. Alvorens de landingsbaan te naderen vloog het vliegtuig een aantal rondjes om brandstof te verliezen. Het toestel landde ten slotte rond half vijf zonder problemen. De passagiers zijn later op de middag met twee andere vliegtuigen alsnog naar Tenerife gevlogen.
|
NRC Webpagina's 23 FEBRUARI 1999 <
|
Bovenkant pagina |
|