|
Actueel Het eindrapport van de enquêtecommissie
Lading
Politici
Gezondheid
Getuigen
Relatie Israel
El Al
Enquête
Zie ook: |
Belangrijkste uitkomsten tot nu toe:
Onderliggende vrachtdocumenten over ontbrekende twintig ton lading zijn beschikbaar gekomen Vrachtbrieven (master airwaybills) werden niet vlak na het ongeval opgehaald Gevaarlijke-stoffenlijst werd gecheckt zonder complete vrachtdocumentatie Gevaarlijke-stoffenlijst werd niet bekeken op gevolgen voor de volksgezondheid RLD was schriftelijk door Amerikaanse FAA gewaarschuwd voor risico's verarmd uranium in staartstuk van het toestel RLD is uiterlijk 7 oktober 1992 geattendeerd op dit risico. Veiligheidsvoorschriften zijn niet doorgegeven naar de rampplek en vuilstortplaatsen. Tweede Kamer werd pas in september 1993 geinformeerd over het verarmd uranium. Ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volksgezondheid hadden jarenlang geen contact over de gezondheidsklachten. RLD deed op eigen initiatief weinig intensief detailonderzoek naar de vrachtdocumen- tatie. Vaststelling technische oorzaak crash werd belangrijker geacht dan lading. RLD ging niet in op aanbod ECD voor nader onderzoek vrachtdocumentatie Onderzoek naar technische staat ramptoestel na de crash verliep oppervlakkig Luchtverkeersleiding getuigt over speciale instructies m.b.t. El Al op Schiphol El Al-onderhoudsmonteurs getuigen kritisch over technisch onderhoud El Al In 1992 spanningen bij Rijkspolitie Dienst luchtvaart. Dienst evalueerde Bijlmerramp niet Ondanks Israelische toezeggingen, op het hoogste niveau, om alles te doen aan het ach- terhalen van details over de vracht, kwam deze informatie pas deze week boven water.
|
NRC Webpagina's 20 FEBRUARI 1999
|
Bovenkant pagina |
|