|
Het eindrapport van de enquêtecommissie
Lading
Politici
Gezondheid
Getuigen
Relatie Israel
El Al
Enquête
Zie ook: |
Belangrijkste nog openstaande vragen:
Slaagt de commissie erin de vele tegenstrijdige verklaringen te ontzenuwen? Wat zijn de oorzaken van de vele gezondheidsklachten? Waarom is door de overheid zo traag op die klachten gereageerd? Is de papieren lading ook de werkelijke lading? Komen er bijvoorbeeld meer gegevens over de militaire vracht? waarom werkte Israel ruim zes jaar lang tot op het hoogste niveau niet mee aan het verstrekken van detailinformatie over de vracht? waarom vloog er, kort na de ramp, een ingehuurd, officieel leeg, vrachtvliegtuig naar Tel Aviv? Wie haalde op welk moment de vrachtbrieven op in de vrachtloods van El Al? Kan het oppervlakkige technische onderzoek naar het ramptoestel tot gevolg hebben gehad dat er andere oorzaken zijn voor het ongeval dan nu bekend? Wie waren de `mannen in witte pakken'? Welke rol speelde de `El Al-security-dienst' en/of Israeliers met diplomatieke paspoorten op de rampplek? Waar is de cockpitvoicerecorder? Waarom verklaart brandweercommandant Ernst dat hij naar de Commissie van Overleg op Schiphol heeft gebeld terwijl betrokkenen dat ontkennen? Heeft El Al, buiten het beveiligingsaspect, een speciale positie op Schiphol? Is het onderhoud bij El Al significant slechter dan bij andere maatschappijen? Welke verantwoordelijke politici waren op de hoogte van diverse aspecten? Waarom werd door die politici niet meer druk uitgeoefend op het ambtenarenapparaat om veel sneller gegevens over met name de vracht en de gezondheidsklachten te verkrijgen?
|
NRC Webpagina's 20 FEBRUARI 1999
|
Bovenkant pagina |
|