NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Actueel

Het eindrapport van de enquêtecommissie

Enquête

Lading
Wat zat er in de El Al-Boeing?

Politici
De ondervraging van negen (oud) politici en de gevolgen van de enquête voor de politiek

Gezondheid
Bewoners van de Bijlmer en bergers van de El Al-Boeing klagen sinds het ongeluk over hun gezondheid

Getuigen
Wie getuigden er voor de Parlementaire Enquêtecommissie Bijlmerramp?

Relatie Israel
De gespannen relatie tussen Nederland en Israel

El Al
Wat deed El Al en wat droeg deze luchtvaartmaatschappij bij aan de enquête

Enquête
De betekenis van deze Parlementaire Enquête

Artikelen op datum

Zie ook:
Profiel over de Bijlmerramp
(21 jan. 1999)

`RLD deed geen serieus onderzoek'

Door onze redacteuren
De Rijksluchtvaartdienst (RLD) heeft tot 1996 nooit aanleiding gezien voor een serieus onderzoek naar de lading van het El Al-vrachtvliegtuig. Het bleef bij een vluchtig onderzoek van een dag in september 1993, zo vertelde R. Putters van de Rijksverkeersinspectie, die onder de RLD ressorteert, vanmorgen aan de enquêtecommissie.

,,Eigenlijk was het toen al (in 1996) een gesloten boek'', aldus Putters. Bij zijn onderzoekje was hem bijvoorbeeld ontgaan, zo erkende hij, dat er ook DMMP, een grondstof voor het zenuwgas Sarin, in het toestel had gezeten.

Hij betoogde echter dat er sinds het voorjaar van 1996 veel was gedaan om de exacte vrachtpapieren te achterhalen. De toenmalige RLD-directeur J.W. Weck had contact opgenomen met zijn collega Sharon in Israel, terwijl minister van Buitenlandse Zaken Van Mierlo de kwestie opnam met premier Netanyahu. Een en ander resulteerde echter niet in het beschikbaar komen van documenten omtrent de laatste 20 ton vracht, waarvan de samenstelling nog onbekend was.

De commissie confronteerde Putters echter met het feit dat gisteren twee medewerkers van de Economische Controle Dienst (ECD) hadden verklaard dat de RLD tot drie keer toe niet was ingegaan op hun aanbod om de papieren te helpen achterhalen: in 1992, in 1996 en ook vorig jaar weer. Putters zei daarop echter dat het juist de ECD was geweest die er in 1996 bij nader inzien toe had besloten om er geen werk van te maken. De dienst meende dat het weinig zinvol was om een nieuw onderzoek te openen nu de zaak al op hoog diplomatiek niveau werd behandeld. Vorig jaar had de ECD voorgesteld de samenstelling van de laatste 20 ton te achterhalen via de verzekeraars van deze vracht.

Putters zei hierover dat hij zelf hier wel voor was geweest, maar dat zijn superieuren in de Bijlmerstuurgroep op het ministerie van Verkeer en Waterstaat hier een streep door hadden gezet. Die hadden zich door El Al laten vertellen dat de kans gering was om zo aan meer informatie te komen. Inmiddels heeft de luchtvaartmaatschappij woensdagavond volkomen onverwacht wel aanvullende informatie over dit deel van de lading overhandigd.

NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 1999

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad