NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
 Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E,
F, G,
H, I,
J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
Financieel- economische schakels
|
Wet economische mededinging (WEM 1956)
De wet keert zich tegen het misbruik maken van een mededingingsregeling
of kartel of
van een economische machtspositie. De minister van Economische Zaken kan
pas
ingrijpen als hij kan aantonen dat een kartel of economische
machtspositie in
strijd is met het algemeen belang. Wel is het mogelijk bepaalde vormen
generiek onverbindend te verklaren. Zo is in 1964 de collectieve
verticale
prijsbinding
en de individuele verticale prijsbinding voor bepaalde artikelen
verboden.
Sindsdien kent bijvoorbeeld de huishoudelijke elektronica geen verplicht
voorgeschreven verkoopprijzen meer, maar adviesprijzen.
Kartels moeten worden aangemeld en ze worden opgenomen in een
niet-openbaar
Kartelregister. Door prof. dr H.W. de Jong, deskundige op dit gebied is
het
aantal niet- aangemelde kartels even groot geschat als het aantal
aangemelde.
(in: Nederland: het kartelparadijs van Europa?, ESB 14 maart 1990). Als
strijd
met het algemeen belang is aangetoond kan de minister:
-
een kartel openbaar maken;
-
aanwijzingen geven;
-
een kartel onverbindend verklaren.
De misbruikwetgeving staat tegenover de verbodswetgeving die in de VS al
sinds
1890 en ook in de landen om ons heen en in het Europese
mededingingsbeleid wordt
gehanteerd.
In 1995 is, vooruitlopend op de nieuwe
Mededingingswet,
een aantal interim-maatregelen van kracht geworden, die een strenger
optreden
mogelijk maken. In 1996 is het ontwerp voor de nieuwe mededingingswet aan
de
Tweede Kamer aangeboden.
|