Begin tekst
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE

EVJ
Overzicht

Vragen & Opmerkingen

Begrippenlijst:
A, B, C, D, E,
F, G, H, I, J,
K, L, M, N, O, P,
Q, R, S, T, U,
V, W, X, Y, Z

Optimale allocatie

Het marktmechanisme bij volkomen concurrentie heeft de fraaie eigenschap dat producenten hun produktie via prijssignalen keurig inrichten volgens de wensen van de consumenten. Vragen deze laatsten meer van een bepaald goed, dan gaat - bij gegeven aanbod - de prijs daarvan omhoog. Dat is voor de producenten een signaal dat het aanbod moet worden uitgebreid. Anders gezegd: het marktmechanisme bij volkomen concurrentie brengt automatisch een situatie van optimale allocatie tot stand. Wie dit zo leest, vraagt zich af waarom men niet overal vraag en aanbod hun gang laat gaan en de coördinatie door prijssignalen laat verzorgen. Toch is er een aantal redenen te noemen waarom men niet zonder meer de gehele inrichting van het economisch systeem aan het marktmechanisme kan overlaten: de tekortkomingen van het marktmechanisme.

Bovenkant pagina
NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD / Pleus & Schöndorff (1 maart 1996 / web@nrc.nl)