Begin tekst
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE

EVJ
Overzicht

Vragen & Opmerkingen

Begrippenlijst:
A, B, C, D, E,
F, G, H, I, J,
K, L, M, N, O, P,
Q, R, S, T, U,
V, W, X, Y, Z

Marktmechanisme

Dit is onder bepaalde omstandigheden in staat de producenten juist die goederen te laten produceren die de consumenten wensen. Dat klinkt veelbelovend: de consumenten, de burgers, geven aan de producenten hun behoeften aan voedsel, kleding, vakantiereizen, enzovoort door. De producenten zorgen ervoor dat alle goederen en diensten op het juiste ogenblik in de gewenste hoeveelheden en kwaliteiten, op de goede plaats verkrijgbaar zijn. Als boodschapper tussen de consumenten en producenten dienen de prijzen van de goederen en diensten. Dat gaat ongeveer als volgt: consumenten willen op een bepaald moment méér ijsmutsen kopen. Bij een gegeven aanbod stijgt nu de prijs van wollen ijsmutsen. En dit is voor ijsmutsproducenten een signaal om de productie uit te breiden. Daarvoor zullen ze als het nodig is productiefactoren weghalen bij de productie van andere goederen - bijvoorbeeld wollen sokken - om ze in te kunnen zetten bij de productie van ijsmutsen. Op die manier wordt de productie ingericht overeenkomstig de wensen van de consumenten.

Het is haast te mooi om waar te zijn. Toch is er veel van waar, maar er moet wel aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, wil het sprookje werkelijkheid worden. Een daarvan is dat er op de markten volkomen concurrentie moet bestaan.

Zie verder tekortkomingen van het marktmechanisme

Bovenkant pagina
NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD / Pleus & Schöndorff (1 maart 1996 / web@nrc.nl)