NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E,
F, G,
H, I,
J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
|
Marktmechanisme
Dit is onder bepaalde omstandigheden in staat de producenten juist die
goederen
te laten produceren die de consumenten wensen. Dat klinkt veelbelovend:
de
consumenten, de burgers, geven aan de producenten hun behoeften aan
voedsel,
kleding, vakantiereizen, enzovoort door. De producenten zorgen ervoor dat
alle
goederen en diensten op het juiste ogenblik in de gewenste hoeveelheden
en
kwaliteiten, op de goede plaats verkrijgbaar zijn. Als boodschapper
tussen de
consumenten en producenten dienen de prijzen van de goederen en diensten.
Dat
gaat ongeveer als volgt: consumenten willen op een bepaald moment
méér ijsmutsen kopen. Bij een gegeven aanbod stijgt nu de
prijs
van wollen ijsmutsen. En dit is voor ijsmutsproducenten een signaal om de
productie uit te breiden. Daarvoor zullen ze als het nodig is
productiefactoren
weghalen bij de productie van andere goederen - bijvoorbeeld wollen
sokken - om
ze in te kunnen zetten bij de productie van ijsmutsen. Op die manier
wordt de
productie ingericht overeenkomstig de wensen van de consumenten.
Het is haast te mooi om waar te zijn. Toch is er veel van waar, maar er
moet wel
aan een aantal voorwaarden voldaan zijn, wil het sprookje werkelijkheid
worden.
Een daarvan is dat er op de markten volkomen
concurrentie
moet bestaan.
Zie verder tekortkomingen van het marktmechanisme
|