NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
 Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E,
F, G,
H, I,
J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
Financieel- economische schakels
|
Oligopolie
Oligopolie betekent letterlijk dat er weinig (oligos) verkopen (polein).
Er zijn
weinig aanbieders. Het is een marktvorm die erg veel in de
werkelijkheid voorkomt. En dan meestal als heterogeen oligopolie: de
producten
zijn over het algemeen niet homogeen, maar
sterk verwante substituten.
De staalindustrie, de computerindustrie, de benzine-maatschappijen, de
banken,
de Internet- providers, de auto-industrie, het zijn allemaal
bedrijfstakken waar
een paar ondernemingen het aanbod helemaal of voor een groot deel
beheersen.
Bij een oligopolie weet elke aanbieder dat zijn handelingen, bijvoorbeeld
een
prijsverlaging of een productverandering, een merkbare invloed hebben op
de
afzet van zijn concurrenten. Als Coca-Cola zijn prijs verlaagt, merkt
Pepsi Cola
dat door het teruglopen van zijn verkopen. Coca-Cola moet dus rekening
houden
met reacties van Pepsi, die voor hemzelf weer nadelige gevolgen kunnen
hebben.
Ze zouden elkaar zolang kunnen blijven onderbieden in een felle
concurrentiestrijd - 'cutthroat-competition' - dat ze er allemaal
verlies door gaan lijden en er zelfs ondernemingen ten gronde zouden
gaan. De
onzekerheid over deze reacties heeft nogal eens tot gevolg dat
aanbieders
met elkaar tot afspraken proberen te komen om op bepaalde gebieden de
concurrentie te beperken. Een dergelijke overeenkomst, waarbij de
ondernemingen
in juridische zin zelfstandig blijven, heet een mededingingsregeling of
een kartel.
|