NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
AGENDA
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
 Overzicht
Vragen & Opmerkingen
Begrippenlijst:
A, B,
C, D,
E,
F, G,
H, I,
J,
K, L,
M, N,
O, P,
Q, R,
S, T,
U,
V, W,
X, Y,
Z
|
Marktvorm
Onder de marktvorm wordt het geheel van omstandigheden verstaan waaronder
de
concurrentie plaats vindt. Het schema geeft een systematische indeling
van een
aantal marktvormen. Daarbij wordt steeds aangenomen dat er veel vragers
op de
verkoopmarkt optreden. Tegenover die vele vragers stellen we
achtereenvolgens
zeer veel aanbieders, één aanbieder en weinig aanbieders.
Bij
volkomen concurrentie bepalen vraag en aanbod de prijs; de individuele
aanbieder
is een machteloos radertje in het geheel. Bij monopolie is er slecht
één aanbieder, die macht heeft en zelf zijn verkoopprijs
kan
vaststellen. Bij oligopolie is er een aantal aanbieders die reageren op
elkaars
acties.
Schema Beknopt overzicht van marktvormen
Aantal aanbieders
|
Aantal vragers
|
Aard van het product
|
.
|
.
|
Homogeen
|
Heterogeen
|
Veel
|
Veel
|
Volkomen concurrentie
|
Monopolistische concurrentie
|
Een
|
Veel
|
Monopolie
|
-
|
Weinig
|
Veel
|
Homogeen oligopolie
|
Heterogeen oligopolie
|
|