|
|
|
Joop van den Ende over zijn cultuurfonds Laat het zien, verkoop het
Door Mark Duursma Vermogende mensen moeten zich verplicht voelen om iets te doen voor de samenleving, vindt Joop van den Ende. ,,Het zou hoog op je lijstje moeten staan. En dan bedoel ik niet sponsoring van een voetbalclub.'' Wat dan wel? ,,Kijk hoe de bejaardenzorg terugloopt. Of hoe alle gezelligheidsverenigingen verdwijnen uit de grote steden. Daar valt een hoop te doen, kies maar wat uit.'' Zelf kiest Van den Ende (Amsterdam, 1942) voor cultuur. De man die Nederland verblijdde met de Soundmixshow, Goede Tijden Slechte Tijden, Wedden Dat en vele andere programma's, nam vorig jaar afscheid van de televisie. Samen met zijn compagnon John de Mol verkocht hij zijn bedrijf Endemol aan het Spaanse Telefónica, en hield daar naar schatting twee miljard gulden aan over. Nu beperkt hij zich tot zijn oude liefde, het produceren van musicals en theatervoorstellingen. Deze week presenteerden Joop en Janine van den Ende de VandenEnde Foundation, een particulier fonds dat kunstzinnige initiatieven wil ondersteunen. Drie doelen heeft de stichting: professionele ontwikkeling van jong en gevestigd talent, bevordering van cultuurparticipatie en stimulering van cultureel ondernemerschap. De nadruk ligt op de podiumkunsten en audiovisuele media, maar andere disciplines worden niet uitgesloten. Een kunstprogramma van de AVRO, de marketing en publiciteit van het Holland Festival en een Chagall-tentoonstelling in het Joods Historisch Museum behoren tot de eerste begunstigden. Twintig miljoen gulden per jaar is er beschikbaar voor instellingen en particulieren, afkomstig uit het familievermogen. ,,Ik heb me verplicht om jaarlijks dat bedrag uit het familievermogen te halen, en dat wordt na mijn overlijden voortgezet. Bij een apart fonds moet je veel te voorzichtig beleggen, dit is handiger.'' De VandenEnde Foundation wordt het derde grote particuliere cultuurfonds in Nederland, naast VSB Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds, die vorig jaar respectievelijk 29,2 miljoen en 31,7 miljoen gulden aan cultuur uitgaven. Joop van den Ende doet het rustig aan, leek de boodschap uit de berichten van de afgelopen anderhalf jaar. Fysieke instorting, bezinning. ‘Rustig aan' is niet de indruk die Van den Ende wekt op een namiddag in het kantoor van Stage Holding, zijn entertainmentbedrijf, aan het Amsterdamse Museumplein. Nerveuze medewerkers coördineren het strakke tijdschema ‘over negen minuten zijn we aan de beurt' waar de baas zelf zich niets van aantrekt. Enthousiast toont hij de zojuist aan hem gepresenteerde kostuumtekeningen voor een nieuwe editie van Holiday on Ice. ,,Prachtig toch, dat er nog mensen zijn die dat soort kostuums kunnen maken.'' Echtgenote Janine, mede-initiatiefnemer van de Foundation, zou ook aanwezig zijn bij het gesprek. Ze is echter net met een virusinfectie teruggekeerd uit Egypte, waar ze zich heeft laten inspireren voor een theaterrestaurant in Aida-stijl. Wel aanwezig is Ryclef Rienstra, voormalig directeur van het Nederlands Fonds voor de Film, nu directeur van de VandenEnde Foundation. Na de verkoop van uw televisiebedrijf dachten uw vrouw en u: met dat geld gaan we iets leuks doen. ,,Welnee, dat hadden we al veel eerder bedacht. Dit is niet iets van de laatste paar jaar, het idee ontstond al toen we trouwden, dertien jaar geleden. We ondersteunden altijd al goede doelen, zoals het Rode Kruis en Foster Parents Plan. Ook culturele doelen, we hebben ervoor gezorgd dat Jeroen Krabbé zijn regiedebuut Left Luggage kon afmaken. Maar net als bij Endemol heb ik bedacht dat we ons moesten focussen, dat we ons moesten beperken tot een bepaald terrein. Gezien onze belangstelling was cultuur een logische keuze voor de Foundation.'' Wat is, afgezien van de officiële doelen van de stichting, uw persoonlijke doel? ,,In vijf jaar tijd wil ik bereiken dat de kunst bij een breder publiek wordt gebracht. Hou het niet geheim, probeer het te verkopen, dat is altijd mijn credo geweest. Dat moet voor een kunstenaar bijna het hoogste doel zijn. Elke kunstenaar heeft daarbij zijn eigen grenzen: een dichter die de oplage van zijn bundel ziet stijgen van 1.200 naar 4.000, dat is al heel mooi.''
Educatie, participatie, cultureel ondernemerschap; u heeft veel gemeen met staatssecretaris Van der Ploeg.
Particuliere ondersteuning van cultuur speelt in Nederland een relatief kleine rol. Wat vindt u van de relatie kunst en overheid in Nederland? Het grote verschil tussen overheid en de VandenEnde Foundation is volgens Rienstra dat de stichting meer risico's kan nemen. ,,Wij kunnen het ons permitteren om iets te ondersteunen en daar twee jaar later weer mee te stoppen als we constateren dat het niet uitpakt zoals we hadden gehoopt. De overheid stelt zware eisen aan beginners, en dat is terecht. Wij zijn flexibeler.'' De stichting doet voor de selectie van aanvragers een beroep op adviseurs per kunstdiscipline, die zelf ook op zoek gaan naar interessante projecten. Van den Ende: ,,Als jochie zat ik in de Pijp op een toneelvereniging, ik weet hoe belangrijk dat is. Bij de Dansacademie Lucia Marthas maken kinderen kennis met dans en zang, en het is een serieuze vakopleiding voor show- en musicaldans. Zo'n school, dat is positief denken. Dat moet je bijvoorbeeld in de Bijlmer neerzetten, daar bereik je meer mee dan met tien beleidsnota's over kansarme kinderen. Wij ondersteunen de dansacademie, en dan kan de overheid het later overnemen.''
Met de Foundation zet u een flinke stap richting gesubsidieerde cultuur. Tussen vrije sector en gesubsidieerde cultuur gaapt in Nederland een kloof. Wilt u die kloof dichten?
Uw tirade tegen de commerciële televisie, anderhalf jaar geleden, heeft veel reacties opgeroepen. U sprak over ‘verpaupering van het programma-aanbod' enwerd beticht van hypocrisie. Nu zult u worden beticht van het afkopen van schuldgevoel.
Er is nog een malicieus motief denkbaar voor de Foundation: nu krijgt u eindelijk erkenning van de culturele elite.
U voelt zich niet miskend?
Uw steun voor het Holland Festival is opmerkelijk, zeker gezien de terughoudende subsidiëring op dit moment door het rijk en de gemeente Amsterdam.
U had Holland Festival-directeur Ivo van Hove al gevraagd om de musical Rent te regisseren.
Opvallend is ook het enorme bedrag (ruim acht miljoen gulden) voor Kwestie van smaak, het kunstprogramma van de AVRO (dat vanavond voor het eerst wordt uitgezonden). Waarom zoveel steun en waarom heeft u zich vastgelegd voor vier jaar?
In de VARA-gids van deze week wordt u ‘Neerlands culturele suikeroom' genoemd. Wat vind u van die aanduiding?
In Amerika, zoals ooit in Europa, is het mecenaat een gangbare vorm van kunstfinanciering. Bent u een mecenas? Inl: VandenEnde Foundation, Johannes Vermeerstraat 20, 1071 DR Amsterdam of op de website www.vandenendefoundation.org ‘Kwestie van smaak', vanavond op Ned. 1, 21.29-22.14u
|
NRC Webpagina's 27 APRIL 2001
|
Bovenkant pagina |
|