U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Help, een journalist!

Televisie-journalisten met overvaltactieken zijn de schrik van overheden en bedrijven. Geen paniek, adviseert de mediatrainer, een kopje koffie doet wonderen.

Door GUUS VALK
RIJSWIJK, 14 APR. Meestal gaat het ongeveer zo: de televisiejournalist loopt het bedrijf binnen, de camera registreert. De journalist vraagt opheldering om misstand of betaling aan een gedupeerde klant. En wel nu! De persvoorlichter, geschrokken, wijst naar de deur en belt de politie. Onvermijdelijk: de hand voor de camera. Journalist laat zich oppakken en zendt een tijdje later alles uit. Slechte reclame voor het bedrijf, maar prachtige televisie.

Zo ook afgelopen donderdagmiddag. SBS-televisiemaker Willibrord Frequin wilde een reportage maken over het proefdiercentrum BPRC in Rijswijk, waar volgens De Telegraaf aapjes worden gebruikt voor dierproeven. Het leek goed te gaan. ,,De slagboom ging open, de cameraploeg kon naar binnen gaan'', zegt een woordvoerder van SBS6. Toen ging het mis. De directeur weigerde voor de camera te verschijnen, waarop Willibrord de aapjes filmde. Het bedrijf belde de politie, die de ploeg arresteerde.

Het filmmateriaal werd afgepakt, Frequin werd na drie uur weer vrijgelaten. Mogelijk wordt hij vervolgd voor het betreden van verboden terrein. De beelden zijn inmiddels weer in handen van SBS, die ze vermoedelijk maandag uitzendt. De woordvoerder: ,,Willibrord heeft een afweging gemaakt. Hij vond de toestand zo schrijnend dat hij per se een reactie wilde van de directeur.''

Bijna altijd reageren bedrijven en overheden als door een adder gebeten op journalisten als Willibrord Frequin en Pieter ‘Breekijzer' Storms, die onuitgenodigd met een cameraploeg op de stoep staan. Fout, helemaal fout, vindt Ferdinand Fransen, tv-presentator en mediatrainer. Fransen biedt bedrijven cursussen aan om te leren omgaan met dit soort ‘gevaren'. De belangstelling is groot. Fransens filosofie: publiciteit kan áltijd in je voordeel zijn. ,,Je ziet meestal dat bedrijven verkrampen. Ze denken: help, een journalist! Ik probeer ze te leren dat een journalist, al gedraagt hij zich opdringerig, ook maar een mens is.''

De Belastingdienst, die ,,al een keer of vijf'' Pieter Storms over de vloer kreeg, voelt zich tegenover de belastingplichtige verplicht de cameraploeg beschaafd te behandelen. ,,Voor ons staat voorop dat wij onze klant serieus nemen'', aldus een woordvoerder, ,,ook als hij ervoor kiest zo'n programma in te schakelen. Wij bieden daarom altijd netjes een kopje koffie aan en horen het verhaal aan.'' Heel goed, vindt Fransen. ,,Als bedrijf kun je vrijwel altijd de sympathie van de kijker winnen. Geen handen voor de lens, niemand eruitschoppen, altijd vriendelijk blijven en geduldig antwoord geven.''

Als de fluwelen weg niet helpt, kan een bedrijf altijd nog de rechterlijke macht inschakelen. Zo verbood de rechter in Amsterdam vorig jaar de uitzending van een gesprek van Storms met de directeur van een alarmcentrale. Storms moest zich in de uitzending met poppenkastpoppen behelpen.

NRC Webpagina's
14 APRIL 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad