T V V O O R A F :
Ederveen toont karakters
DIRK LIMBURG
Arjan Ederveen is uniek. Niet
alleen in Nederland, maar nergens ter wereld is een andere acteur te
vinden die zo achteloos en veelzijdig het ene na het andere tv-
hoogtepunt produceert. Van het waanzinnige Theo en Thea tot de
fijnzinnig gedetailleerde miniaturen in 30 Minuten.
Vier weken geleden lieten een trotse Ederveen en zijn regisseur Pieter Kramer in
het Amsterdamse Filmmuseum twee afleveringen zien van hun zevendelige
reeks 25 Minuten. De titel verwijst naar Kramer & Ederveens
eerdere serie 30 Minuten en inderdaad is het deze keer iets
korter, dat paste beter in de schema's die programmamakers tegenwoordig
dienen te vullen. Belangrijker is dat Ederveen deze keer iets anders
wilde dan pastiches met karaktertekeningen. "Typetjes zijn toch een
beperking, met al die schmink enzo. Dit keer zit het meer in de
verhaaltjes." Hij wilde ook meer afwisseling. Kramer beaamt het: "Je
verlegt je uitdaging naar andere terreinen."
Niet dat ze de verleiding konden weerstaan enkele clichés
briljant gestalte te geven. Meteen de eerste aflevering is een
documentaire in het genre van 'The making of...' waarin Ederveen
levensecht een producent van een musical speelt. Het maken van The
making of haalde eind november 2000 onder meer de voorpagina van het
economiekatern van deze krant: 'Jasperina de Jong speelt hoofdrol in
musical over Nina Brink'.
Wie de begintitels mist moet wel denken dat er echt zo'n musical over de
gevallen IT-zakenvrouw is gemaakt. De beelden van de nerveuze regelaar
Ederveen en de opnames van de repetities zijn in hun overspannenheid
zeer overtuigend. De kuren van ster Jasperina de Jong en haar strijd met
de regisseur en de kostuumontwerper zijn perfect getroffen. Al is De
Jong in werkelijkheid vast niet zo'n arrogant kreng. Dat de
kostuumontwerper gespeeld wordt door de kostuumontwerper Jan Aarntzen
(bekend van de kleding van Karin Bloemen) versterkt het realisme ("De
finale-jas wordt van apestaartjes"). Regisseur Kramer weet in korte tijd
de illusie van een reëel-bestaande musical te scheppen. Het is
bijna niet te geloven dat alles wat je in The Making of Nina Brink
the Musical te zien krijgt, ook alles is dat er van bestaat.
Deel twee zal volgens Ederveen een moralistisch sprookje zijn. Deel
drie, Schemergeval, gaat over een kinderclown die betrokken raakt
bij een dodelijk ongeval. Duidelijk geïnspireerd op de film The
Sixth Sense van M. Night Shyamalan, zoals Ederveen zelf aangaf bij
zijn toelichting.
De meeste delen van 25 Minuten zijn in een paar dagen geschoten
op een mix van video en film. Voor tv-films van deze lengte is een
draaitijd van twee weken gebruikelijk. "Wij vinden het beter als het
sneller moet", zegt Pieter Kramer. Gevraagd naar zijn bedoeling met deze
serie kijkt Ederveen even licht getergd voor zich uit en bromt dan
lijzig iets over verrassende tv maken. "Dat het eigentijds is. Dat
mensen het mooi of goed of leuk gemaakt vinden."
Hij wil er nog niet veel over zeggen, maar hierna gaat Ederveen iets in
het theater doen met Kees Prins, zijn oude cabaretmaatje van De Duo's.
Pieter Kramer gaat de klassieke tv-musicalserie Ja zuster nee zuster
verfilmen op basis van het theaterstuk met Loes Luca. Zodoende zal
Ederveen volgend voorjaar voor het eerst sinds lang geen nieuwe serie
voor VPRO maken.
25 Minuten: The Making of Nina Brink the Musical, VPRO,
zondag, Ned.3, 20.28-21.00u.