|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Oplage kranten gedaald in vierde kwartaal
Door een onzer redacteuren
Dat blijkt uit cijfers van het Oplage-Instituut (HOI), een gezamelijke organisatie van uitgevers en adverteerders, voor het vierde kwartaal van 2000. De jaarcijfers komen op 14 mei. Op die jaarcijfers met het 'gemiddelde bereik' van de kranten worden de advertentietarieven bepaald. De cijfers bevestigen de trend dat kranten het moeilijk hebben in de concurrentiestrijd met andere nieuwsmedia als televisie, radio en internet. Daarbij hebben de dagbladen afgelopen jaar stevige concurrentie gekregen van de gratis tabloids Spits en Metro. Ook zijn de PCM-kranten relatief veel lezers krijtgeraakt doordat het concern minder geld heeft besteed aan van goedkope proefabonnementen. "Dat verklaart het grootste deel van de dalingen", zegt Jan Greven die bij PCM verantwoordelijk is voor de landelijke dagbladen. "Maar we willen de trend ombuigen. We zijn zowel bij het Algemeen Dagblad als bij de Volkskrant bezig met een heroriëntatie op de inhoud van de krant. "
|
NRC Webpagina's 2 APRIL 2001
|
Bovenkant pagina |
|