T V V O O R A F :
Overweldigd door India
BAS HEIJNE
Geen tegenstrijdigheden zo
tegenstrijdig als die van India: onvoorstelbare armoede naast
flamboyante rijkdom, primitieve industrieën naast superieure high-
tech, bestuurlijke chaos en corruptie naast creatief genie,
gemoedelijke tolerantie naast hysterische onverdraagzaamheid. De
buitenstaander bijt snel genoeg zijn tanden stuk op alle paradoxen van
de grootste democratie ter wereld.
Steeds weer dringen zich dezelfde vragen op. Bestaat er zoiets als een Indiase identiteit in een land
waarin, zoals de schrijver en VN-diplomaat Shashi Tharoor zegt,
"iedereen tot een minderheid behoort?" Is in al die veelheid nog een
eenheid te ontdekken? En hoe valt een lange traditie van compromis en
religieuze inschikkelijkheid te rijmen met de opkomst van het hindoe-
fundamentalisme? Documentairemaker Chris Kijne heeft het thema van de
boekenweek aangegrepen om een poging te wagen het raadsel India te
ontsluieren in Land van Herkomst: India. Kijne heeft drie
Indiërs voor de camera gehaald, die al jaren buiten India leven,
maar zich niettemin nauw betrokken voelen bij het lot van hun
geboorteland: de schrijver Salman Rushdie, de eerdergenoemde Shashi
Tharoor en de econoom en Nobelprijswinnaar Amartya Sen. Over ieder van
hen zou een boeiende documentaire te maken zijn en wat Sen vertelt over
zijn kinderjaren in de filosofische gemeenschap Santiniketan, gesticht
door de denkende Bengaalse dichter Tagore, doet een intrigerend rijke
wereld vermoeden die door Kijne wegens tijdgebrek slechts aanstipt.
Want de vraag waarop Kijne antwoord wil, is wat de wereld kan leren van
India. Daardoor vertilt hij zich. De drie geïnterviewden hebben
het beste met hun land voor en wanneer ze zich niet verliezen in
jeugdherinneringen, betreuren ze de afgrondelijke problemen waarmee
India te maken heeft en prijzen ze het beste van de Indiase geest. Hun
India, dat wordt al gauw duidelijk, is het seculiere India van Nehru,
niet India van de extremistische Shiv Sena of de deze week in opspraak
geraakte regeringpartij BJP. Maar aan een analyse van het onverwachte
succes van die haatdragende partijen komt Kijne niet toe, ook al heeft
hij de sinistere leider van Shiv Sena, Bal Thackery, even voor zijn
camera gehad. De beschouwelijke opmerkingen van de ondervraagden, vooral
die van Rushdie, overstijgen nauwelijks de bekende clichés: eens
was het land een schoolvoorbeeld van multi-culturele welwillendheid,
totdat het spook van het extremisme de kop opstak. Daardoor ontbreekt
het de documentaire aan een vaste kern. De herinneringen van Rushdie
roepen losse sfeerbeelden van Bombay op, de zuidelijke deelstaat waar
Tharoor werd geboren, het van oudsher communistische bolwerk Kerala,
wordt voorgesteld als voorbeeld voor heel India, omdat verschillende
kastes en religies daar tot een duurzaam vergelijk zijn gekomen. Het
regent interessante feiten, Kijne heeft talloze mooie plaatjes
geschoten, maar het blijft onduidelijk wat hij wil zeggen. De indruk
ontstaat van een documentairemaker die overweldigd is door zijn
onderwerp.
Aangezien het onderwerp India heet, is dat vergeeflijk. Het bewijst
opnieuw hoe moeilijk dat land als één geheel te benaderen
is, dat iedere stellige conclusie onmiddellijk zijn tegendeel uitlokt.
Op een gegeven moment zegt Rushdie dat hij in zijn roman The Moor's
Last Sigh tegengas wilde geven aan het verkrampte
meerderheidsdenken van de fundamentalisten, door te tonen hoe
één individu uit de kleinst mogelijke minderheid in
India, een man geboren uit het huwelijk van een jood en een christen,
symbool voor het hele land kan worden. Zoń aanpak had deze
documentaire vorm kunnen geven.
Land van Herkomst: India, VPRO, zondag, Ned.3, 19.30-
20.30u.