M A K E R S :
'Mislukkingen vergeet ik heel snel'
Deze week liquideerde HMG het
fameuze Koffietijd en ook Bert van der Veers persoonlijke
liefdesbaby RTL Live moest er aan geloven. Is de man die 3 jaar
geleden RTL4 moest gaan redden, mislukt? Bert van der Veer blikt voor
het eerst na zijn ontslag terug.
JAPKE-D. BOUMA en DIRK LIMBURG
Bert van der Veer schrijft tegenwoordig scenario's. Toen hem ter ore
kwam dat de politieserie Dok 12 een scenarioschrijver
zocht, was hij er snel bij. "Als jullie iemand nodig hebben, ik heb
tijd. Heel veel tijd zelfs."
Hij werd immers vorig jaar oktober ontslagen als programmadirecteur van
Nederlands best bekeken zender RTL4. Tot nu zweeg hij over het hoe en
waarom van zijn vertrek. Hij wilde er in het openbaar niet op reageren.
Tot vorige maand tijdens de presentatie van de nieuwe zender Me
(voorheen Veronica) zijn voormalige baas Dick van der Graaf een breuk
met het verleden aankondigde met de woorden: "We hebben de afgelopen
tijd zitten slapen." Het moest allemaal anders worden bij RTL en
Veronica. Bert van der Veer voelde zich aangesproken. "Ik heb helemaal
niet zitten slapen, maar juist keihard gewerkt", zegt hij.
In Hilversum kent iedereen Bert van der Veer. Hij zit al sinds 1977 in
het televisievak. Eind jaren tachtig, in de glorieuze beginjaren van de
commerciële televisie, stond hij aan de wieg van programma's als de
Surpriseshow, Het spijt me en Goede tijden, slechte
tijden. Daarna maakte hij carrière als
programmadirecteur van respectievelijk RTL4, RTL5 en Veronica en
uiteindelijk maakte hij de schema's van alle drie de zenders tegelijk.
In 1996 nam hij afscheid - hij wilde weer programma's gaan maken. Maar
toen twee jaar later HMG's roemruchte nieuwe topman Pieter Porsius hem
vroeg het 'sleets' geworden RTL4 te restylen en verjongen, zei hij toch
weer ja - hem was volledige carte blanche beloofd. Dat trok hem. Van
der Veer ging voortvarend aan de slag. "Bijna te voortvarend", zegt hij
nu. In het najaar van 1998 lanceerde hij het ene na het andere nieuwe
programma. Oude formules als Rad van Fortuin en de Vijf Uur
Show moesten het veld ruimen voor nieuwe met meer journalistieke
inhoud. Liever geen gesponsorde gesprekjes over ingegroeide teennagels
meer in de Vijf uur show, maar een conversatie over
dopingschandalen in de Tour de France. "Niet alleen bloemkolen, ook
paella", werd een van zijn gevleugelde uitspraken. Met onvoorwaardelijke
rugdekking van Porsius kon hij ongestoord zijn gang gaan. Ook toen
vanuit Luxemburg, waar grootaandeelhouder CLT zetelt, de kritiek begon.
Men vond dat Van der Veer over een te groot budget - meer dan 60
procent van het HMG-totaal - in zijn eentje kon beslissen. Maar Porsius
hield hem uit de wind. "Hij vertrouwde mij."
Aanvankelijk leek de operatie te slagen. De dagelijkse latenight
Barend en Van Dorp, door Van der Veer mede zelf geregisseerd, en
de stijlvolle havensoap Westenwind gaven RTL4 allure. Hij stak
zijn nek het verst uit voor RTL Live, een onherkenbaar gerestylde
Vijf uur show en bedoeld voor een jongere doelgroep. Ankervrouwe
Viola Holt was ingeruild voor Beau 'Propria Cures' van Erven Dorens en
de frisse babbelaar Minousch Jorissen. Door het elke week vanaf een
andere locatie uit te zenden wilde Van der Veer het een dynamischer
uitstraling geven. Daardoor rezen de productiekosten echter de pan uit.
Veronica begon te klagen. Dat zij als enige bij HMG nog geld verdienden.
En dat RTL4 dat allemaal mocht opmaken. Porsius kwam zwaar onder vuur
te liggen. Zijn botte omgangsvormen en werkstijl hadden her en der
kwaad bloed gezet. RTL4's marktaandeel bleef ondanks alle investeringen
dalen. In juni 1999 greep moederbedrijf CLT in. Luxemburger Marc
Fortems ontnam Porsius het juridische en financieel beleid. In oktober
werd Porsius ontslagen.
De nieuwe baas van RTL en Veronica, Dick van der Graaf, wilde meer
zeggenschap over de programmering. Van der Graaf had meer vertrouwen in
cijfers dan in Berts vingertopjesgevoel. Het klikte niet tussen de
twee. "Dick is een ander mens dan Pieter, en ik bleef dezelfde", zegt
Van der Veer. "En ik begreep dat ik in die structuur niet gelukkig zou
worden." Begin oktober 2000 werd hij verzocht te vertrekken.
Is Bert van der Veer mislukt. Zelf vindt hij van niet. De verjonging
is geslaagd en inhoudelijk is RTL4 interessanter geworden, zegt hij.
"Het is toch de zender die het Zorreguieta-debat heeft aangezwengeld."
Hij snapt wel dat hij op het dalende marktaandeel is afgerekend. Maar
dat is niet alleen zijn schuld. SBS speelde een rol. Net5 kwam erbij en
ook de publieke concurrent Nederland 1 werd sterker. Toch heeft hij
fouten gemaakt, zegt Van der Veer. "Mislukkingen vergeet ik ontzettend
snel." Hij herinnert zich Vertel het RTL, Lenferink!,
Blauw Blauw en Ladies Only. Het programma Monte Carlo
was te duur, het vertrek van Jeroen Pauw voelde als een verlies. En
Van Erven Dorens' weigering een tweede seizoen RTL Live te
presenteren deed pijn.
Inmiddels is Van der Graaf bij RTL4 hard bezig de erfenis van Van der
Veer verder te liquideren. Deze week werd bekend dat RTL Live -
onder Berts leiding steeds nadrukkelijker gesponsord - in mei stopt. In
de doelgroep 20-49 jaar wordt het toch nog onvoldoende bekeken.
"Als ik meer tijd had gekregen?", filosofeert Van der Veer. "Ja, dan had
ik de zender wel weer op koers gekregen." Bijvoorbeeld door
nadrukkelijker gebruik te maken de twee soorten programma's die volgens
hem een toekomst hebben: aan de ene kant redelijk goedkoop gemaakte
actuele programma's met personality's, zoals Barend en Van Dorp.
En aan de andere kant producties als Baantjer: tijdloos
kwaliteitsdrama dat je kunt blijven herhalen. Voor de genres
daartussen, van Wie ben ik tot grote shows, is volgens hem steeds
minder plaats op een gratis publiekszender.
Zulke ingrepen kosten tijd en geld. En de adverteerder wil snel
rendement op zijn investeringen in programma's en reclame. Uit die
spagaat heeft Van der Veer zich niet kunnen bevrijden.
Van der Veer gaat er zijn handen niet meer aan branden. Hij lijkt -
scenarioschrijvend - al vast eieren voor zijn geld gekozen te hebben.
"Drama is over vijf jaar nog steeds relevant, wat het ook wordt: pay
per view, video on demand of satelliet." Hij gaat binnenkort proberen
of hij een comedy - ook tijdloos - kan schrijven. "Iets Kees & Co-
achtigs. Kijken of we dat ook kunnen, ik denk het wel." Verder is
er wel eens iemand die een beroep op hem doet, zoals Beau van Erven
Dorens, Manuela Kemp en Samira Abbos van Surinamers zijn beter dan
Marokkanen. En hij ontwikkelt formats. Ticket to Love is van
hem, een softere vorm van het verleidingsprogramma Temptation
Island, vijfenzestig dagelijkse afleveringen voor Me.
Hij werd deze week 50, maar kan nog best een paar jaar mee. Zijn liefde
voor televisie is toch niet verdwenen? "Soms hang je boven het wereldje
in een helikopter, en soms graaf je je in. Ik neig nu weer wat meer tot
ingraven."