T V V O O R A F :
Gejojo en getob van een lieve
aartstwijfelaarster
DANA LINSSEN
Het begin van het derde seizoen
van de Amerikaanse zwartkomische, oerromantische adolescentensoap
Felicity is nog maar enkele minuten onderweg of er is alweer een
kluwen schier onontwarbare verhaallijnen uitgerold waar menig
televisieserie voor dertig jaar genoeg aan zou hebben. Maar wat maakt
het al zesenveertig afleveringen heen en weer jojoën van
titelpersonage Felicity tussen de lekkere stukken Ben en Noel nou zoveel
leuker dan al die andere vergelijkbare series?
Allereerst is er het bedrieglijk sprookjesachtige uitgangspunt. In
plaats van de door haar welgestelde Californische ouders van wieg tot
graf uitgestippelde loopbaan te volgen, besluit de mooie, intelligente,
gevoelige, etc. Felicity (Keri Russell) tijdens de diploma-uitreiking
van de middelbare school de door haar bewonderde Ben naar New York te
volgen. Felicity begint waar Beverly Hills 90210 ophoudt.
Geen valse romantiek. Geen liefdevolle, begrijpende ouders die elke
impulsieve beslissing van hun dochter op het pad naar volwassenwording
steunen, maar exit studiebijdrage. Het Californische blauw wordt
ingeruild voor het New-Yorkse grauw. De gefortuneerde infante verandert
plots in een meisje zonder zwavelstokjes. Weg met het sprookje.
Ten tweede is Felicity behept met een charmante, maar voor een
verhaalfiguur op overlevingstocht nogal onhandige, neiging tot overmatig
tobben. Geen stap wordt gezet zonder dat alle andere stappen die ze had
kunnen zetten op z'n minst even als pas op de plaats zijn beproefd.
Vandaar dus dat Ben-Noel-gedoe. En vandaar dus dat de openingsaflevering
van dit derde seizoen met meer dan de gebruikelijke twijfel en
introspectie gepaard gaat. Felicity heeft het bij wijze van spreken
binnen een half uur al drie keer aan- en uitgemaakt met Ben, met wie ze
na de cliffhanger (u raadt het: Ben of Noel?) van vorig seizoen
vrolijk van start gaat. De audiobrieven die ze op cassettebandjes
insprak en aan haar voormalige lerares Frans stuurde, een kruising
tussen dagboek en therapie, zijn vervangen door een videodocumentaire
die studiegenoot Sean over haar vriendenclubje maakt.
De usual suspects zijn weer terug: de kwetsbare maar
verleidelijke Julie, de stoere Elena, de homoseksuele eigenaar van
koffiebar Dean and Deluca, waar Felicity buiten collegetijd werkt, en
natuurlijk het al even introverte, zachtaardige en piekerende duo Ben en
Noel.
Dit alles zou natuurlijk niet werken zonder betoverend lieve
hoofdpersonen. Geen kwaad woord dus over de jonge acteurs die werkelijk
peinzen en in de verte staren totdat hun ogen ervan beginnen te tranen.
Een van de running gags op de vele Felicity-fansites is
dan ook de vraag of Felicity het een aflevering zal uithouden zonder
huilen. Wat dat betreft begint het derde seizoen hoopvol. Maar dit alles
is nog geen knip voor de neus waard zonder verhaallijnen die, hoewel al
duizend keer verteld, toch weer weten te boeien en een flinke dosis
relativerende humor.
In beide voorziet Felicity. Naast liefdesperikelen is er ruimte
voor de gebruikelijke excuusonderwerpen als alcoholisme, gescheiden
ouders en seksueel geweld. Die worden zelfs zo realistisch behandeld dat
New York University aan Warner Bros. te verstaan gaf niet geassocieerd
te willen worden met studenten die zelfmoord pleegden en drugs
gebruikten, reden waarom Felicity en haar vrienden aan de fictieve
University of New York studeren. Maar ook geldgebrek, rotbaantjes,
slechte cijfers, switchen tussen het ene en het andere vak, al die niet
zo glamoureuze aspecten van het studentenleven komen aan bod.
Er gebeurt een hoop, maar tegelijkertijd toch weer helemaal niets. Net
als de hoofdpersonen denken een beetje greep op dat verwarrende
volwassen leven te krijgen gooit hun twijfel weer roet in het eten. Dat
roept een glimlach van herkenning op.
Felicity, Net5, zaterdag, 16.00-16.50u.