U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Afrikaanse snoepjes

SANDRA HEERMA VAN VOSS
'Afrikaanse kunst is in de mode', opent de commentaarstem van Bonanza!. Als kijker vraag je je meteen af: hoezo? De Documenta in Kassel staat volgend jaar voor het eerst onder leiding van een Afrikaan, de uit Nigeria afkomstige Okwui Enwezor. Maar wordt er ook veel Afrikaanse kunst verkocht. En hoe was de situatie tien jaar geleden?

Bonanza! slaat de simpele vragen over en laat meteen drie Afrikaanse kunstenaars aan het woord over het eventuele racistische gehalte van de huidige belangstelling vanuit het westen. Okwui Enwezor, Oladélé Bamgboyé en Meshac Gaba voelen zich geen van drieën zuiver Afrikaans: Enwezor woont in de Verenigde Staten en noemt zichzelf dus ook een 'Amerikaans' Documenta-curator, Bamgboyé groeide op in Schotland en woont in Londen, Gaba kreeg van zijn ouders een Franse opvoeding en werkt in Nederland. Alledrie worstelen ze op hun eigen manier met de rol die Afrika speelt in hun leven en werk. Enwezor zegt verheugt te zijn over de belangstelling vanuit de westerse kunstwereld, maar waarschuwt voor het 'snoepje van de maand'- effect voor Afrikaanse kunstenaars: nu even hip, dan weer terug in de marge. Gaba ergert zich aan de artistieke beperkingen die de buitenwereld hem wegens zijn achtergrond oplegt: "Als ik nu landschappen zou gaan schilderen, zouden ze Nederlands zijn. Ik doe niet aan mentale export." Bamgboyé, die terloops enkele schrijnende persoonlijke ervaringen met racisme opsomt, zit trots en koel in zijn kraakheldere apartement. Intussen zijn fragmenten uit zijn video's te zien: een bloedmooie, Afrikaanse man rent naakt rond en geniet van zijn schoonheid, begeleid door cynische rapteksten vol clichés over 'niggas'.

In een halfuur zijn dit soort zware thema's niet op te lossen, en dus eindigt Bonanza! met een licht, koddig kunstwerk: een video waarin Gaba zijn huwelijk met de Nederlandse Alexandra van Dongen vastlegde. Ze trouwden in het Stedelijk Museum, waar ze in een wit koetsje naartoe gereden werden, samen met hun moeders - de ene in mantelpakje, de andere in Afrikaanse jurk en hoofddoek.

Bonanza, VPRO, Ned.3, 22.57-23.25u.

NRC Webpagina's
27 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad