U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Viagra, Viagenol

Maarten Huygen
Naast Coca-Cola bestaat Pepsi en naast Viagra is er Viagenol. Ik zag er gisteren een televisiereclame voor: een man drukt zich eerst met twee armen op, dan met één en vervolgens gaat hij zonder armen op en neer. "Viagenol: stimuleert seksuele activiteit."

Dit sterke verhaal op de Argentijnse televisie werd gisteren op Net5 herhaald voor G.J.Dröge doet boodschappen. De Viagenol is op zondagavond een flitsend alternatief voor Wim de Bie als Willem van Oranje in de trage, martelende Eindstrijd van De Bie. De Boodschappen zijn hilarisch. Onder het reclamefilmpje wordt het land van oorsprong en de producent vermeld. De als ironisch bedoelde inleidingen van Gert-Jan Dröge zijn nauwelijks nodig, want goede televisiereclames spreken nu eenmaal voor zichzelf. Uit de hele wereld verzameld creatief vernuft.

Er zijn wel grote nationale verschillen. Viagenol zie ik hier niet gauw doorbreken. De Nederlandse man stinkt er niet in maar blijft nuchter rekenen, zelfs in staat van erotische opwinding. Een tweede Argentijnse reclame toont een vrouw, Mariana, die met haar vriend een afspraakje heeft op een terras. "Ik was het blondje uit je dromen", zegt ze tegen hem maar ze heeft donkere haren. "Met prachtige hemelsblauwe ogen die eigenlijk bruin zijn", vervolgt ze en ze doet haar blauwe contactlenzen uit. "En mooier dan Cindy Crawford", en ze trekt de kussentjes uit haar bh. "Weet je zeker dat je met me verder wilt?" De man kijkt haar eerst verbluft aan en rukt dan zijn pruik af: "Dit is ook niet echt", zegt hij en gearmd lopen ze het terras af, waarbij zij haar hoge hakken uittrekt. "Herba, de natuurlijke drank", staat eronder. Uit deze humor kan ik begrijpen dat Argentinië niet bezig is met het verleden van Zorreguieta, nu in de gedaante van brave burgerman. Driedubbele bodem in één minuut had de reclame van een man die lachend omkijkt naar het wiegende achterste van een vrouw, wat in ons koele puriteinse klimaat weinig voorkomt. Dan gaat hij naar de wc maar zijn haarstukje en zijn kunstgebit vallen in de pot. Hij raakt in paniek, maar geen nood. Er is een krachtige wc-reiniger. Die giet hij in de pot, het bruist. Tevreden haalt hij zijn gebit eruit en hij duwt het terug in zijn mond. Alle bacteriën weg. De pruik is dankzij de wc-reiniger korter en minder piekerig. Als hij naar buiten komt, krijgt hij op zijn mond een zwoele kus van de vrouw die hij eerst zo goed bekeken had. Het is geen stereotiepe seksistische reclame, als je beseft dat de meeste reclamemakers ervan uitgaan dat wc-reinigers door vrouwen worden gekocht. Hier werd de man via een omweg over de streep getrokken. WC- reiniger als krachtig sekssymbool. Het bruist niet meer bij de VPRO- sciencefictionserie Leven en dood van Quidam Quidam, die zo grappig en veelbelovend was begonnen. Bij aflevering 4 over de laatste dagen van een ter dood veroordeelde jongen in 2020 ben ik het spoor bijster. Allerlei vondsten lopen door elkaar, de ene onwaarschijnlijkheid na de andere, alleen goede versus slechte karakters en niets daartussenin. De makers schamen zich er kennelijk zelf voor, want de aftiteling gaat te snel om te lezen. Ik denk dat Michiel Romeyn van het satirische Jiskefet zijn eigen VPRO toesprak, toen hij vrijdagavond middenin het programma de studio van B&W binnenviel en een van de gasten begon uit te schelden. Die sprakeloos geworden gast, ontwerper T. Widdershoven, had vlak bij het huis van Romeyn in Amsterdam een knaloranje gebouw neergezet. "Je zegt dat je mij over de drempel wil trekken", schreeuwde Romeyn hem toe. "Ik moet mijn visie bijstellen, ik moet mijn smaak bijstellen. Je bent een lul! Een pedante jongen die coûte que coûte zijn recht wil. Een proleet die vindt dat hij smaak heeft en verder nergens iets mee heeft te maken." Dat was een rake typering van het afmattende vernieuwingsstalinisme bij Romeyns VPRO zelf. Praat eens met de kijker en neem een Viagenolletje.

NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad