U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Unilever

Unilever: omzet merken groeit

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 8 FEBR.Unilever heeft de omzetgroei van zijn vierhonderd belangrijkste merken als Omo waspoeder en Liptonice ijsthee opgevoerd tot 4,9 procent in het laatste kwartaal. Omdat het voedings- en wasmiddelenconcern tegelijkertijd zijn kleine merken verkoopt of opheft, steeg de omzet over 2000 met slechts 1,8 procent.

Dat heeft het Nederlands-Britse bedrijf vandaag bekend gemaakt. De groeicijfers <->jzonder verstorende effecten als overnames mee te rekenen - zijn een belangrijke graadmeter voor de vergelijking van Unilever met concurrenten als het Zwitserse Nestlé. Om de achterstand op branchegenoten in te lopen, kondigde Unilever vorig jaar een ambitieuze reorganisatie aan waarbij 1.200 merken en 25.000 banen moesten verdwijnen.

"We zijn erg in ons nopjes", zei co-bestuursvoorzitter Antony Burgmans vanochtend in een toelichting. "De plannen zijn bijna helemaal uitgewerkt. We zijn volop aan het stroomlijnen en reorganiseren en alles loopt precies goed. We gaan nu ook niets forceren."

Ook analisten waren tevreden over de cijfers, die geen verrassingen bevatten. Inclusief de bijdrage van overgenomen bedrijven als Bestfoods (voor ruim 50 miljard gulden, met onder andere het merk Knorr), Slimfast en Ben & Jerry's steeg de omzet afgelopen jaar met 16 procent tot 47,6 miljard euro. Zonder valutaschommelingen (hoge dollar en pond) mee teen was de omzetstijging 7 procent. De nettowinst daalde met 60 procent tot 1,1 miljard euro (2,4 miljard gulden), maar dat is vooral te wijten aan de bijzondean 1,8 miljard euro waarmee de reorganisatie betaald wordt.

De cashwinst per aandeel - exclusief de bijzondere posten en de hoge afschrijving op de overheid premies - steeg met 10,5 procent. Voor dit jaar rekent Unilever voor die winst op een groei met ongeveer hetzelfde percentage.

NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad