U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

In drie ronden vanaf juni

Veiling van frequenties voor radio

Door onze redacteur MICHEL KERRES
DEN HAAG, 2 FEBR. Het kabinet zal vanaf eind juni in drie opeenvolgende ronden radiofrequenties veilen voor commerciële omroepen, tot groot ongenoegen van de bestaande commerciële zenders.

Dat heeft het kabinet vanochtend besloten. Voor de radioluisteraar betekent de veiling dat in de maanden vanaf 1 september 2001 bestaande zenders naar een andere plek kunnen verhuizen en dat het aanbod uitgebreid kan worden met zenders die nu nog niet in Nederland actief zijn. De publieke zenders krijgen landelijk dekkende uitzendvergunningen toegewezen zonder dat zij aan de veiling hoeven deel te nemen. Het kabinet verwacht een geleidelijke overgang naar het nieuwe regiem.

Voor de landelijke FM-frequentiepakketten, de meest begeerde, zal op de veiling een minimumprijs van 20 miljoen gulden per pakket gelden. Er komen drie veilingen. In de eerste zullen acht landelijke FM- frequenties per opbod worden verkocht. Een van die frequenties wordt gereserveerd voor een nieuwszender. Voor die frequentie geldt de minimumprijs niet. Het kabinet gaat ervan uit dat een nieuwszender minder winstgevend zal zijn dan een zender die populaire muziek brengt. Vervolgens komen 14 kavels voor AM-frequenties te koop en tot slot 59 kavels voor regionale zenders. De nieuwe vergunningen zijn acht jaar geldig.

De commerciële omroepen, verenigd in de Vereniging Commerciële Radio (VCR), proberen een veiling van frequenties al geruime tijd te verijdelen. Zij moeten hun bestaande frequenties inleveren en op de veiling nieuwe uitzend vergunningen inkopen. Ze zijn bang hun plek op de FM-band te verliezen en waarschuwen voor inkomstenderving, omdat zij jaren geld hebben gestoken in de promotie van zender en frequentie. Die investeringen zouden ze verliezen als een nieuwkomer op 'hun' frequentie verdergaat.

De commerciële omroepen zeggen ook te vrezen voor hun reclame- inkomsten omdat een veiling een verschuiving van zenders over het spectrum met zich mee zal brengen en daardoor tot onduidelijkheid zal leiden. De commerciele zenders werken nu met tijdelijke vergunningen, die zijn verstrekt in afwachting van een definitief beleid. Wie geen nieuwe vergunning verwerft op de veiling, gaat op 1september uit de lucht.

In paginagrote advertenties in landelijke dagbladen probeerde de VCR het kabinet de afgelopen dagen nog op andere gedachten te brengen. Ook bracht de VCR een alternatief scenario voor de veiling in omloop, waarbij de bestaande zenders niet aan de veiling zouden deelnemen.

NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad