U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Productiebedrijf omroepen opnieuw in de rode cijfers

Door een onzer redacteuren
HILVERSUM, 16 JAN. Het Nederlands Omroepproductiebedrijf (NOB) heeft vorig jaar opnieuw een miljoenenverlies geleden. Hoe groot het verlies precies is, weet het bedrijf nog niet. Het bedrijfsresultaat, dat in 1999 nog ongeveer een miljoen gulden positief bedroeg, daalde vorig jaar tot een miljoen negatief.

Dat maakte M.J.L. Jonkhart, voorzitter van de directie van NOB Holding gisteren bekend. Het verlies zal nog verder oplopen als rekening wordt gehouden met afschrijvingen en afkoopsommen, in 1999 voor een totaalbedrag van 28 miljoen gulden. Het in 1987 verzelfstandigde facilitaire bedrijf van de omroep is sinds 1999 bezig met een reorganisatie. Pas in 2003 verwacht het NOB weer winst te maken.

Jonkhart maakte bekend dat het NOB zich verder zal concentreren op wat het als zijn 'core business' beschouwt: het registreren, bewerken en uitzenden van bewegend beeld en geluid voor publieke en commerciële omroepen en producenten. Dat betekent dat ongeveer twintig procent van de taken zal worden afgestoten of samen met partners zal worden voortgezet. Het NOB zal zich in ieder geval terugtrekken uit bedrijven die zich met 'content' voor bijvoorbeeld internet bezighouden, zoals de activiteiten voor Schoolnet, het maken van spelletjes en lesmateriaal voor het verkeersonderwijs. Ook de filmactiviteiten zullen worden afgestoten.

Volgens Jonkhart is een beursgang niet te verwachten en zal in de tweede helft van dit jaar meer bekend worden over de privatisering van het NOB. Jonkhart verwacht dat de staat, nu nog enig aandeelhouder, een deel van zijn belang zal verkopen aan financiële of marktpartijen. Hij acht het goed mogelijk dat de overheid daarbij genoegen neemt met een minderheidspositie. Ook het onroerend goed buiten het Hilversumse mediapark komt waarschijnlijk in de etalage te liggen. Voor het - slecht bereikbare - mediapark ziet het NOB een goede toekomst als knooppunt van televisie- en andere media-activiteiten. De directie verwacht een verdubbeling van het aantal arbeidplaatsen tot 10. 000. Het NOB zal uitgebreid investeren in een digitale infrastructuur en ziet voor zichzelf een rol als een soort markt- en bewaarplaats voor beeld en geluid.

NRC Webpagina's
16 JANUARI 2001


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad