U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Kabelbedrijf UPC betaalt klanten 1,5 miljoen terug

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 18 OKT. UPC zal 20.000 klanten financieel compenseren voor de gebrekkige internetverbindingen via de kabel die het bedrijf in het verleden geleverd heeft. Naar schatting 10.000 klanten die de komende twee maanden problemen ondervinden krijgen een korting op het abonnementsgeld. De maatregel kost UPC circa 1,5 miljoen gulden. Vorige week nog weigerde de kabelmaatschappij een maatregel voor grote groepen klanten, omdat de problemen met trage verbindingen individuele klanten aangaan. In navolging van concurrent Casema kiest UPC nu toch voor een breed opgezette compensatieregeling.

UPC neemt de maatregel in een reactie op druk van de Consumentenbond en drie televisieprogramma's die zich op de consument richten. De 20.000 klanten in 24 gemeenten die problemen hebben gehad in het verleden krijgen eenmalig een bedrag terug van 44,50 gulden, de helft van de kosten van een maandabonnement. De circa 10.000 klanten die volgens UPC nog steeds problemen ondervinden krijgen een korting van 15 gulden op het abonnementsgeld.

UPC heeft voorts beloofd dat het vanaf 1 december op een andere manier reclame zal gaan maken voor zijn diensten. De kabelmaatschappij zal duidelijk maken dat de werkelijke snelheid van "snelle" internetverbindingen sterk kan variëren.

In tegenstelling tot de telefoonkabel wordt de voor internet aangepaste tv-kabel gedeeld door meer gebruikers. Als veel mensen tegelijk internetten daalt de snelheid. Vanaf 1 mei 2001 wil UPC snelheden van internetverbindingen objectief kunnen meten.

Gisteren werd duidelijk dat het kabinet vasthoudt aan een twee jaar durend monopolie voor kabelmaatschappijen. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat dit sneller gebeurt. Het Kamerlid Halsema (GroenLinks) noemde UPC een " onversneden monopolist". De consument is volgens haar voor internetdiensten " uitgeleverd" aan kabelbedrijven als UPC.

Staatssecretaris Van der Ploeg (Media) beklemtoonde dat snelle openstelling van de kabel niet mogelijk is. "De kabelsector is een markt in ontwikkeling. Wetgeving daarvoor bereid je niet in één, twee maanden voor. Bij telefonie is dat ook niet zo gegaan."

NRC Webpagina's
18 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad