U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
BBC geluidsfragmenten

Politie Hertfordshire

Geschiedenis van treinongelukken


Britse politie: 'mogelijk aanslag'

Doden bij treinongeluk Londen


LONDEN, 17 OKT. Bij een treinongeluk ten noorden van Londen zijn zeker vier mensen om het leven gekomen en vielen tientallen gewonden. Het ongeluk is mogelijk het werk van terroristen, zo meldt de Britse politie.

Volgens een politiewoordvoerder is er afgelopen zondag telefonisch gedreigd met een aanslag op de lijn. Een bomexplosie wordt vooralsnog door de politie uitgesloten, omdat de verwondingen van de passagiers niet overeenkomen met die van slachtoffers van een explosie. De politiewoordvoerder onderstreepte dat ook vandalisme een oorzaak van het ongeluk zou kunnen zijn. Een seinstoring zou niet ten grondslag liggen aan de ontsporing.

De sneltrein van Londen naar Leeds, met naar schatting 200 passagiers aan boord, ontspoorde vanmiddag bij Hatfield. De trein reed volgens medewerkers van Railtrack, de beheerder van het Britse spoorwegennet, bijna 180 kilometer per uur. Railtrack meldt dat de trein van de particuliere maatschappij GNER op ongeveer 50 kilometer ten noorden Londen van het spoor gleed. ,,Drie of vier coupés zijn ernstig beschadigd. Het dak van de restauratiewagen is compleet losgerukt'', vertelde een ooggetuige.

Het ongeval komt iets meer dan een jaar na het treinongeluk bij het Londense station Paddington. Daardoor kwamen 31 mensen om. De crash leidde tot felle politieke debatten over de veiligheid van het Britse spoor. Vorige week maakte vice-premier Prescott bekend dat er de komende tien jaar rond de 225 miljard gulden in spoorveiligheid zal worden geïnvesteerd. (Reuters/BBC/ANP)


Zie ook:

Fouten oorzaak treinongeluk (6 oktober 1999)

NRC Webpagina's
17 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad