U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
PCM

Profiel: De Krant


'Zwaar weer' bij dagbladen van PCM Uitgevers


PCM Uitgevers heeft vier van zijn dagbladen gewaarschuwd dat ze beter moeten presteren. "De sfeer is wat grimmiger geworden", zegt de vertrekkende hoofdredacteur van Het Parool.

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

ROTTERDAM, 7 OKT. PCM Uitgevers, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, heeft vier van zijn kranten gewaarschuwd dat het rendement op korte termijn fors moet verbeteren. Het gaat om Trouw, Het Parool, Rijn & Gouwe en de Dordtenaar. "Het is zwaar weer bij PCM", zegt directeur R. Steenbergen van Het Parool. "We moeten een gezond rendement maken, anders komt ons bestaansrecht ter discussie te staan."

Aanleiding voor de strakkere financiële discipline bij PCM, dat geen beursnotering heeft, zijn de stijgende kosten door investeringen in internetactiviteiten, een nieuwe drukkerij en stijgende bezorgkosten. Daardoor zal het concern bijvoorbeeld in het lopende halfjaar nauwelijks winst maken en zal de winst over het hele jaar fors lager uitkomen dan afgelopen jaar. Overigens kampt ook concurrent De Telegraaf met een teruglopende winst door hoge investeringen in internetactiviteiten.

"Een discussie over het bestaansrecht van krantentitels is nog ver weg", nuanceert bestuurslid Ben Knapen van PCM Uitgevers. "Maar het is waar dat onze kosten veel harder stijgen dan onze inkomsten, terwijl de oplage van de kranten niet meer groeit. Daar moeten we nu een antwoord op vinden, voordat het zwaar weer wordt. De vier krantentitels zijn alleen genoemd als een illustratie van waar we mee bezig zijn."

De problemen waar de vier kranten mee kampen zijn ook verschillend, zegt Knapen. Het Parool heeft de afgelopen vier jaar onder leiding van hoofdredacteur Matthijs van Nieuwkerk, die gisteren bekendmaakte dat hij de krant gaat verlaten, volgens Knapen een "wonderbaarlijke draai" weten te maken. "Dat is knap gedaan, maar we moeten nu verder." Bij Trouw speelt vooral dat de krant zijn aantrekkingskracht op de advertentiemarkt moet proberen te verbreden. "Maar ook bij NRC Handelsblad moeten we afvragen wat de files op de weg betekenen voor de distributie van de krant. Dat wil niet zeggen dat daarmee meteen het bestaansrecht van NRC Handelsblad ter discussie staat."

Hoofdredacteur Van Nieuwkerk van Het Parool, die overstapt naar tv- zender AT5, benadrukt dat hij bij zijn aantreden al had aangekondigd zijn functie vier tot vijf jaar te willen vervullen. "De krant heeft recht op de drift en woede dat je je overal druk om maakt", zegt Van Nieuwkerk in een reactie. "Na vier jaar begint dat te slijten."

Toch geeft hij toe dat ook de financiële perikelen op de achtergrond een rol hebben gespeeld. "Ik ben liever ondernemer dan een beheerder van de krant." Hij was de afgelopen vier jaar onder meer verantwoordelijk voor de koerswijziging tot regionale Amsterdamse krant, voor de invoering van een tweede katern op tabloidformaat en de introductie van een wekelijks magazine op zaterdag. Bovendien werd het tekort van 10 miljoen gulden weggewerkt. Maar door de kostenstijgingen zijn volgens PCM ook bij het Parool nu weer nieuwe besparingen noodzakelijk. "Het is teleurstellend dat we pas op de plaats moeten maken. Bovendien kijkt PCM mee bij de manier waarop we moeten bezuinigen en mogen we het niet meer zelf oplossen. De sfeer is grimmiger geworden."

Behalve het vertrek van Van Nieuwkerk, het boegbeeld van de vernieuwing van Het Parool, werd deze week ook het opstappen van Elmar Schouten, directeur van de boekendivisie van PCM bekend. Zijn vertrek komt volgens Knapen voort uit een reorganisatie bij de boekendivisie. Die wordt gesplitst in een educatieve uitgeverij (ThiemeMeulenhoff) en een divisie met de algemene uitgeverijen als Meulenhoff, Bruna en Spectrum. Daarbij wordt de tussenliggende managementlaag (nu Meulenhoff & Co) opgeheven.

NRC Webpagina's
7 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad