|
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
NIEUWSSELECTIE ![]() Aviation Safety Network
|
Brits vliegverbod maakt toekomst Concorde
duister
Door een onzer redacteuren
De geplande vlucht van Londen naar New York werd gisteren onverwachts geannuleerd. De Britse luchtvaartautoriteiten hadden aangekondigd dat het luchtwaardigheidsbewijs van het 30-jarige toestel vandaag zou worden ingetrokken. Dit besluit suggereert, volgens voormalig Concorde-piloot Eric Moody, dat er een tot nu toe onbekend mankement aan de Concorde is ontdekt. Vanochtend bevestigde de Civil Aviation Authority (CAA) in Londen dat de vergunning is ingetrokken. Volgens de CAA is uit het eerste onderzoek gebleken dat een klapband de belangrijkste oorzaak is van het catastrofale ongeluk op 25 mei bij Parijs. Het luchtwaardigheidsbewijs voor de Concorde zal pas weer worden verleend als British Airways en Air France aantonen dat een klapband "niet meer dergelijke catastrofale gevolgen kan krijgen" als bij het ongeluk in Frankrijk op 25 juli, aldus de Franse onderzoekers gisteren. De Britse autoriteiten willen eerst zekerheid van de fabrikanten en de twee luchtvaartmaatschappijen over vragen op "een aantal terreinen". "Dat kan dagen of weken duren, het hangt af van de complexiteit", aldus een woordvoerder. Deskundigen menen dat de noodzakelijke veiligheidsaanpassingen te duur worden. "Ik denk dat het zo duur wordt om het [de Concorde] weer in de lucht te krijgen. Het is zeer waarschijnlijk dat het niet meer zal vliegen", zei David Leamount, veiligheidsexpert van het vakblad Flight International gisteren op de BBC. Zijn collega Paul Beaver van Jane's Defense Weekly gaf als commentaar: "Ik vind dit zeer shockerend. Er is nu wat diepgaander onderzoek gedaan met als resultaat dat er iets mis is met de Concorde." De oplossing voor het probleem van de lekkage in de brandstoftanks die bij het ongeluk met de Franse Concorde op 25 juli ontstond, lijkt volgens de experts simpel: versterking van de vleugels, mogelijk met kevlar (sterke kunststof) om rondvliegende delen van een klapband tegen te houden. "Maar ik geloof niet dat dit een kosteneffectieve oplossing is", zei luchtvaartingenieur Malcolm English, hoofdredacteur van het maandblad Air International. De kosten van een dergelijke aanpassing, vooral door de ontwikkeling en het testen, zijn hoog, meent hij. "Je hoeft niet veel aan een vliegtuig te veranderen of je maakt enorme kosten", aldus English.
Zie ook:
Wachten op een Concorde(29 juli 2000)
|
NRC Webpagina's 16 AUGUSTUS 2000
|
Bovenkant pagina |
|