U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B U I T E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Technische gegevens Concorde

Aviation Safety Network

Air France

British Airways

Deilmann Cruises

Concorde


Video helpt bij reconstructie vlucht

Onderzoek gericht op reparatie motor


PARIJS, 27 JULI. Het onderzoek naar het oorzaak van het neerstorten van de Concorde gisteren bij Parijs, waarbij 113 doden vielen, richt zich op de motor aan de linkervleugel, die vlak voor vertrek op nadrukkelijk verzoek van de piloot een reparatie onderging.

De Franse autoriteiten hopen nog vandaag de eerste uitkomsten te presenteren van het onderzoek, dat naar hun zeggen "met enkele weken" is bespoedigd door het opduiken van een amateurvideo van het ongeluk, gefilmd vanuit een passerende vrachtwagen.

Het is nog altijd niet duidelijk of er een verband is tussen de dertig minuten durende reparatie aan de tweede motor aan de linkervleugel en het ongeluk. De Concorde was met anderhalf uur vertraging van vliegveld Charles de Gaulle vertrokken naar New York, omdat gezagvoerder Christian Marty op het laatste moment had gevraagd om een reparatie aan de tweede motor aan de linkervleugel. Air France meldde vanmorgen dat het toestel op de dag voor het ongeluk terugkeerde uit New York met een defect aan die motor. Het onderdeel dat niet meer werkte, de reverse thruster die het vliegtuig afremt tijdens de landing, was evenwel niet voorradig op Charles de Gaulle. Volgens Air France kon de Concorde toch nog wel vliegen, maar gezagvoerder Christian Marty stond op een reparatie. Die werd toen verricht. Uit reconstructies van het verloop van de noodlottige vlucht blijkt dat de bewuste motor vervolgens tijdens de start in brand vloog.

Volgens de Franse officier van Justitie Elisabeth Senot, die het onderzoek naar de oorzaak van de ramp leidt, waarschuwde de verkeersleiding piloot Marty binnen een minuut na de autorisatie van de start dat er vlammen te zien waren aan de achterzijde van het vliegtuig. Het toestel had toen volgens de piloot evenwel al te veel snelheid om de start nog zonder risico's te kunnen afbreken. Hij probeerde het nabijgelegen vliegveld Le Bourget te bereiken voor een noodlanding, maar verloor de controle over het te laag en te langzaam vliegende toestel toen hij daarvoor naar links afboog.

De koers van de Concorde is goed te volgen op een amateurvideo, gemaakt door de vrouw van een passerende vrachtwagenchauffeur. Het neerstorten zelf, op het hotel Hotelissimo buiten Gonesse ontbreekt. De beelden vormen voor de onderzoekers een aanvulling op de twee zwarte dozen die enkele uren na het ongeluk bij de resten van het vliegtuig zijn gevonden.

De Franse pers meldde vanmorgen dat de Franse justitie inmiddels ook een strafrechtelijk onderzoek heeft geopend wegens "dood door schuld". Vliegtuig-experts riepen vanmorgen op bij de bergingswerkzaamheden speciale aandacht te geven aan de resten van de motoren, die volgens hen "zonder twijfel" de oorzaak zijn van de ramp. Zij noemen ook de mogelijkheid van een menselijke fout, zoals het achterlaten van een voorwerp in de motor. Een ervaren Concorde-piloot noemde vanmorgen in het dagblad Libération de poging van de piloten naar Le Bourget te vliegen "niet onvoorstelbaar maar riskant. De Franse minister van Transport, Jean-Claude Gayssot, die gisteren alle vluchten van de Franse Concordes opschortte tot het einde van het onderzoek, zei vamorgen te verwachten dat ze binnen enkele dagen weer vliegen. (Reuters, AP, AFP)


Zie ook:

Concorde efficiënt, maar niet comfortabel(27 juli 2000)
Motor brandde al bij start Concorde(26 juli 2000)
Concorde: een wonder voor velen, routine voor sommigen (26 juli 2000)
Concorde stort neer bij Parijs (25 juli 2000)
'Crash van een legende' (25 juli 2000)

NRC Webpagina's
27 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad