U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Nadine

JAPKE-D. BOUMA
Regisseurs hebben allerlei redenen om een speelfilm in een bepaald tijdsgewricht te laten spelen. James Cameron bijvoorbeeld. Vond het fotogenieker een cruiseschip aan het begin van de twintigste eeuw te laten zinken, toen er nog mooie, prachtig geklede, jonge mensen op meevoeren; dan om het verhaal te plaatsen in de huidige tijd waarin voornamelijk blauw gewatergolfde bejaarden op een cruise meegaan.

Of William Wyler, regisseur van Ben Hur. Vond het spectaculairder Charlton Heston aan het begin van onze jaartelling, uitgedost met indrukwekkende borst- en beenplaten, in een wagen getrokken door vurige paarden te laten racen; dan in 1976, in een Austin Morris op de M1 vlakbij Londen, gekleed in een cyclaamkleurig nylon pak.

Sommige verhalen schreeuwen nu eenmaal om een bepaald tijdsgewricht, anders komen ze niet tot hun recht. Andere verhalen (Romeo en Julia, Assepoester, A Christmas Carol) zijn zo sterk, dat het niet uitmaakt in welke tijd ze geplaatst worden. Regisseur Robert Benton (Kramer versus Kramer) moet zich dat gerealiseerd hebben toen hij het script van de film Nadine in handen kreeg. Hij wist dat hij er weinig kans mee zou maken als hij het verhaal in de huidige tijd zou laten spelen. Dan zou hij er nooit mee zijn weg gekomen om hoofdrolspeelster Kim Basinger de hele film kirrend van angst in strakke mantelpakjes, rokken met petticoats en spannende negligés te laten rondlopen. Op veel te hoge, zwikkende hakken. Dus bedacht hij dat de film in 1954 speelt. Immers, in 1954 waren vrouwen dociel en volgden hun man blindelings. En waren ze bang voor het donker en werkten ze in een schoonheidssalon. Dan had hij tevens een excuus voor de karikaturale weergave van de boeven en de mannelijke hoofdpersoon; zulke mannen had je toen. Bovendien gaf het hem een vrijbrief allerlei schilderachtige auto's, kapsels en koelkasten in het decor op te voeren.

Maar gelukkig heeft de film ook tijdloze elementen. Jeff Bridges en Kim Basinger bijvoorbeeld; tijdloos. Weliswaar niet zo tijdloos als Romeo en Julia, maar toch. En het vuurwerk tussen die twee: ook tijdloos. Halverwege de film denk je: die Jeff en Kim hebben de jaren vijftig toch helemaal niet nodig.

Nadine (Robert Benton, 1987, VS), Net5, 22.15-23.40u.

NRC Webpagina's
20 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad