U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Dossier Telecom

Cahier Frequentieveiling


Coalitie bezorgd over veiling telefonie

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 10 JULI. De drie regeringspartijen in de Tweede Kamer zijn bezorgd over het verloop tot nu toe van de veiling van vergunningen voor mobiele telefonie. Ze willen zo nodig een onderzoek naar de veiling.

De veiling begon vorige week donderdag in het Scheveningse Kurhaus. Bijna alle bieders pasten in de eerste drie rondes. Volgens het reglement moet de verkopende partij - de overheid - de aanvangsprijzen van de vergunningen in dat geval fors verlagen. Sinds donderdag is het voor de licenties geboden bedrag nauwelijks gestegen.

De Kamerleden Bakker (D66) en Voûte-Droste (VVD) vinden het opvallend dat de bieders allemaal tegelijk hun paskaarten hebben ingeleverd. Ze willen van staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat weten of sprake is van ongeoorloofde samenwerking tussen de partijen. Er volgen mogelijk Kamervragen.

PvdA-Kamerlid Van Zuijlen vindt dat ook nieuwkomers op de Nederlandse markt voor mobiele telefonie een goede kans moeten hebben bij de veiling. Aan de veiling doet slechts één nieuwkomer mee, het telecombedrijf Versatel uit Amsterdam.

"Het is wonderlijk dat het resultaat tot nu toe zo laag is - gezien de omstandigheden in Europa", zegt Voûte-Droste. Zij doelt op de Britse veiling die liefst 80 miljard gulden opbracht. Voûte- Droste vindt dat na afloop van de veiling moet worden onderzocht of de spelregels zijn gerespecteerd.

Volgens speltheoretici hebben de bieders rationeel gehandeld. De paskaarten mogen volgens de regels na ronde 30 niet meer worden ingezet. Ze waren dus alleen in het begin van de veiling van enig nut.

NRC Webpagina's
10 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad