U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
De held van Helden

Maarten Huygen
Nederland had afgelopen vrijdag een wereldprimeur: een televisieverslaggever onderhandelt live met een zware misdadiger over vrijlating van een gijzelaar en wordt omringd door beschonken hollekidee-jeugd. Allemaal fans van hem. Dit is de laatste ontwikkeling in de trend om van alle gelegenheden kermis en feest te maken.

Op SBS6 hadden de uitgelaten toeschouwers gezien dat hun held in de buurt aan het werk was, dus waren ze naar hem toe gereden. Het is de meest vernieuwende televisie sinds de misdaadversie van De Bus, waarbij Duitse misdadigers een bus gijzelden en op lokatie werden geïnterviewd tijdens hun daad. Spannend, maar er werd nog geen biertje bij genuttigd. Ik herinner me ook nog die hete vrijdagavond in Amerika van de bizarre politie-achtervolging van football-ster O.J. Simpson, live verslagen vanuit de televisiehelikopter in 1994. Heel Amerika zag hoe Simpsons witte Ford Bronco op de autobaan door een file van zwaailichten werd gevolgd. Op de rijbaan aan de andere kant waren de mensen uit hun auto gestapt om het tafereel vanaf de vangrails gade te slaan. Ze scandeerden juice, juice, zijn favoriete bijnaam. Dat leek al revolutionair maar we zijn inmiddels verder. De televisieverslaggever is deelnemer en onderhandelt op eigen houtje over een goede afloop van de crisis. We zitten ook in Nederland waar de politie bestaat uit sukkels die voortdurend slippen en uit de bocht vliegen. De Vries moet er telkens bij komen om een moord op te lossen waar de rechercheurs maar niet uit komen. Dus toen gijzelnemer Martin H. hem belde nadat die met zijn trawant de gijzelaars had gemarteld en de hele inboedel had verwoest, bedacht De Vries zich geen moment. Hij vloog naar zijn zilvergrijze BMW en in gedachte hoorde ik al het muziekje: Batmn, tadatadatadatada Batmn. Ik vroeg me af of de politie onze held zou uitzonderen van snelheidsbekeuringen, want televisie gaat voor de ambulance en de brandweer. Verbazend dat zijn auto nog geen blauw zwaailicht heeft en dat zijn mobiele telefoon nog niet bij het rijtje alarmnummers in de telefoongids staat. Ik verwachtte dat hij in zijn nieuwe jas vanuit een boom de boerderij zou binnenzweven om de misdadigers te verrassen maar hij nam een mobiele telefoon en belde met die Martin H. Dat was een teleurstelling, maar SBS6 kon het gelukkig allemaal live volgen. "Wat zou ik met Mark hiervoor krijgen?", vroeg Martin aan Batman. "Er zijn geen doden of niks gevallen."

"Nou goed, er is nu wel geschoten, ze zullen het wel aanrekenen", zei Batman Hij schatte dat Martin hiervoor wel jaren zou krijgen, maar bij een goede afloop zou het niet nog erger worden. Om tien over half twaalf eindigde de gijzeling vreedzaam. "Ik moet nog even mijn schoenen en mijn trui aantrekken en dan kom ik", had Martin H. gezegd. Daar wilde Batman wel op wachten, want Hart van Nederland was toch al voorbijIn Het Journaal klaagde een woordvoerder van de politie dat Batman het onderhandelingsproces had verstoord, maar dat soort klachten zijn we als doorgewinterde kijkers wel gewend. Jaloezie. Batman reageerde dat de politie hem niet gevraagd had om op te houden met de telefoontjes. Helaas was de Journaal-verslaggever niet zo alert als Batman, want hij vroeg daarna niet aan de politiewoordvoerder of dat verweer ook klopte. Had het crisisteam werkelijk niet aan Batman gevraagd om op te houden met het doorkruisen van de onderhandelingen? Dat is toch les 1 uit het instructieboekje. Het protocol behoeft wel aanpassing. De Vries kon vrijdag niet bemiddelen omdat de politie zijn rol niet accepteerde. Voortaan moet de politie bij gijzelingen onmiddellijk Peter R. de Vries alarmeren en vragen of ze bijstand mag verlenen. Het is een innoverende vorm van publiek-private-partnerschap (p.p.p.) waarbij de overheid later mag delen in de verhoogde reclame-opbrengsten van SBS6. En Heineken kan het sponsoren. Geheel belangeloos.

NRC Webpagina's
20 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)