R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Poëzie, maar dan grappig
MARTIJN MEIJER
Juist het imago van de vrolijke grappenmaker heeft Buddingh' zijn hele leven achtervolgd, vanaf het succes van de Gorgelrijmen (1953) en zijn optreden tijdens Poëzie in Carré (1966). Daar las hij het beroemde gedichtje over het deksel van een middelgroot potje Marmite, dat ook blijkt te passen op een klein potje Heinz Sandwich Spread, waarna het Heinz-dekseltje wonderlijk genoeg weer blijkt te passen op het Marmite-potje. Het lachen van het publiek in Carré klonk als een opgelucht lachen. Moderne poëzie kon ook gewoon grappig zijn! Toen Buddingh' later nog bekender werd, door het tv- programma Poets waarin hij de met de verborgen camera gefilmde scènes aan elkaar praatte, werd er al bij voorbaat gelachen als hij het podium betrad. De 'Dordtse Chinees' die we in de documentaire leren kennen was niet meer dan een humorist die zich toevallig van de literaire vorm bediende. Nergens wordt duidelijk of en waarom Buddingh' een belangrijk schrijver was, en waarom hij een documentaire verdient. Hans Sleutelaar, redacteur van Gard Sivik en De Nieuwe Stijl, literaire bladen waarin Buddingh' zijn ready-mades kwijt kon, dicht hem zelfs een 'ongunstige invloed' op de Nederlandse poëzie toe. Dat lijkt me weer te veel eer; het 'nuchter realisme' van onze huiskamerpoëzie komt eerder nog uit de aard des volks voort dan uit de inspanningen van Buddingh'. De kneuterige sfeer die om Buddingh' hangt wordt er niet minder op als je in de documentaire zijn biograaf Ares Koopman door de Bankastraat in Dordrecht ziet lopen. Koopman wijst de sigarenhandelaar aan waar Buddingh' 's ochtends zijn krant en tabak ging halen. En omdat hij in zijn dagboek spreekt over ezels die hij op een zeker veldje in Engeland zag staan, en de biograaf ter plaatse geen ezels aantreft, gaat de man dat eens haarfijn uitzoeken. Het echte literaire veldwerk. De ezels blijken inmiddels op een ander veldje te staan. Maar ze bestaan. Het bewijs, zegt de commentaarstem van Simon Vinkenoog, dat alles in het werk van Buddingh' aan de werkelijkheid is ontleend. Helaas vergeelt de werkelijkheid razendsnel, tenzij je er een vorm aan geeft. Buddingh' lukte dat, in zijn gedichten tenminste. De makers van deze documentaire zijn er niet in geslaagd. Portret van een Dordtse Chinees, zaterdag, TV2, 00.24-01.07u.
|
NRC Webpagina's
12 FEBRUARI 2000
|
Bovenkant pagina |