U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Ministerie van Defensie

Daftrucks


DAF stopt overleg over order leger

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 18 JAN. DAF Trucks heeft een punt gezet achter de onderhandelingen met het ministerie van Defensie over een order voor 1.450 zware vrachtwagens. Aanleiding af te zien van de order was het eisenpakket van het departement.

De opdracht, ter waarde van 1 miljard gulden, gaat nu naar buitenlandse truckbouwers, met Mercedes-Benz en Volvo/Scania als belangrijkste kandidaten.

Het uiteindelijk door Defensie gewenste product leek te weinig op de vrachtwagens van DAF, aldus een woordvoerder van de Eindhovense truckfabrikant. "Na alle nieuwe eisen van Defensie konden we nog slechts eenderde van de onderdelen gebruiken. De rest zouden we speciaal moeten maken. Dat is niet realistisch. Die ontwikkelingstijd en -capaciteit hebben we nodig voor de civiele vrachtwagens. Daarvoor heeft DAF voldoende bestellingen in portefeuille."

DAF, dat de afgelopen vier jaar 5 miljoen gulden stak in de ontwikkeling van twee prototypes voor Defensie, betreurt het afzeggen van de opdracht. "Defensie is een gewaardeerde klant, dit is best frustrerend." Maar gewone vrachtwagens, waarvan DAF er vorig jaar 23.000 bouwde, zijn belangrijker voor het bedrijf, aldus de zegsman. Van 1976 tot 1994 leverde DAF 14.500 voertuigen aan Defensie. Sinds 1995 nog slechts 40 auto's.

Vakbond De Unie is "zwaar teleurgesteld" over het besluit van DAF Trucks. "De Nederlandse overheid heeft DAF twee keer gered van de ondergang. Nu de fabriek haar maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de regio en de toeleveranciers moet nemen, laat ze het aandeelhoudersbelang prevaleren", aldus vanmorgen een woordvoerder van de vakbond. De Unie noemt het besluit "een herbevestiging van de nieuwe strategische koers die DAF vaart sinds het vertrek van oud-directeur Cor Baan". Door inschakeling van de politiek hoopt De Unie de DAF-directie tot andere gedachten te brengen.

De Stichting Nederlandse Industriële Inschakeling Defensieopdrachten (NIID) heeft wél begrip voor het standpunt van de DAF-directie. "Als de order voor DAF niet renderend is, moeten we ons daarbij neerleggen", zegt directeur J.H. Dibbetz, die er op wijst dat Volvo/Scania ook nog in de race is voor de defensie-order. "Als de trucks straks in Zwolle worden gebouwd, vinden wij dat ook best."

Wel maakt de stichting NIID zich zorgen over de veranderde houding van het ministerie van Defensie. Volgens Dibbetz kiest het ministerie er tegenwoordig voor zoveel mogelijk opdrachten openbaar aan te besteden. Alleen militaire opdrachten vallen buiten het Europese aanbestedingsmodel. Als een Defensie-order onder een militaire noemer valt, heeft het Nederlandse bedrijfsleven in geval van een buitenlandse leverancier recht op compensatieorders.

"Defensie zou zich meer markt-conform moeten opstellen", zegt Dibbetz. "Duitsland, Finland en Engeland doen niet zo moeilijk en beschermen wel de nationale industrie."

Naar aanleiding van de 'DAF-zaak', die vorig najaar speelde, heeft minister Jorritsma (Economische Zaken) aan staatssecretaris Van Hoof (Defensie) gevraagd voortaan op de hoogte te worden gehouden van het verwervingsbeleid van het ministerie van Defensie.

Volgens een woordvoerder van Defensie is er geen enkele aanleiding de 1.450 trucks als een 'militaire order' te bestempelen. "De kleur van de trucks is toevallig legergroen, dat is alles." Volgens de woordvoerder heeft de landsadvocaat Defensie in deze opstelling gesteund.

NRC Webpagina's
18 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)