U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

De pc is dood, leve de handpalmcomputer


De pc is dood. Kleine, mobiele apparaten nemen zijn rol over. E-commerce wordt m-commerce. De huidige overnamegevechten tussen de telecombedrijven zijn nog maar voorspel tot de grootste belangenstrijd in de mobiele wereld.

Door onze redacteur PAUL FRIESE

ROTTERDAM, 7 JAN. Dat de pc zo niet dood, dan toch op sterven na dood is, bevestigde gisteren Bill Gates. De topman van Microsoft, 's werelds grootste fabrikant van besturingssoftware voor pc's, verklaarde: de pc heeft geen toekomst meer, in plaats van één machine die alles kan komt er een veelvoud aan kleine apparaten voor uiteenlopende doeleinden.

Het klonk als een doodvonnis over een concurrent.

IT-specialisten voorspellen al langer de komst van een grote variatie aan kleine, mobiele apparaten waarmee je op Internet kunt surfen. Daarbij zouden de huidige, overvloedige mogelijkheden van de pc worden beperkt tot die functies waarbij de gebruiker het meeste baat heeft.

Microsoft is al begonnen terugtrekkende bewegingen uit de pc-wereld te maken waar het - zij het al lang niet meer onbetwist - nog steeds de dienst uitmaakt. Het bedrijf heeft zijn strategische aandacht naar de mobiele wereld verlegd om daar, overal waar mogelijk, allianties aan te gaan, belangen te nemen of direct op overnamepad te gaan. Microsoft weet dat hier de kaarten nog niet geschud zijn, al heeft het in deze wereld geen troef in handen. Nóg geen troef, zullen sommigen zeggen.

In de mobiele wereld zijn de werkelijke hoofdrolspelers de telecommaatschappijen, dat wil zeggen de maatschappijen met grote mobiele belangen zoals Mannesmann (Duitsland) en Vodafone (Groot- Brittannië) en, sinds kort als Europees speler van formaat wegens de overname van E-plus, KPN (Nederland).

En het is met name Europa waar slag wordt geleverd - de Verenigde Staten liggen in dit opzicht twee jaar achter op Europa. Japan ligt twee jaar voor, maar gaat zijn eigen gang in Azië. Daarbij is het onderlinge overnamegevecht van dit moment nog maar voorspel tot de echte belangenstrijd.

Prijserosie door de afnemende gemiddelde opbrengst per abonnee dwingt de telecombedrijven ertoe steeds naar nieuwe diensten uit te zien. Alleen op die manier kunnen ze die afbraak vertragen of keren. De dienst die de grootste groeipotentie heeft is mobile commerce, dat wil zeggen elektronisch zakendoen op Internet met een mobiel apparaat. Volgens een schatting van het Britse onderzoeksbureau Durlacher, gespecialiseerd in de IT-wereld, bedraagt die markt in Europa bijna 24 miljard euro (52,8 miljard gulden) in 2003.

Door overnames verbreden de telecombedrijven hun klantenbasis, wat het weer mogelijk maakt een strategische positie op de markt voor m-commerce in te nemen. De echte strijd zal gaan tussen de telecombedrijven en een tegenstander die als geen ander de enorme groeipotentie van de m- commerce beseft. En die strijd moet nog losbarsten.

Die tegenstander heet niet Microsoft. Microsoft voert een gevecht op een ander strijdtoneel in de mobiele wereld: dat van de besturingssoftware voor mobiele apparaten. Daarbij gaat het tussen Microsoft en de hardwarefabrikanten Nokio, Ericsson, Motorola en Matsushita, die hun zinnen hebben gezet op concurrerende besturingssoftware. Zij hebben zich in een consortium verenigd, maar Microsoft is er onlangs in geslaagd Ericsson daaruit los te weken. Dat wil zeggen: Ericsson doet nu met beide kampen mee. Dat was de jongste strategische zet van Microsoft om in het mobiele spel weliswaar geen troef, maar volgens velen wel een belangrijke kaart in handen te krijgen.

Of het nu hardware- of softwarefabrikanten zijn die proberen de mobiele markt naar hun hand te zetten, feit is dat geen van hen de troeven bezit die het succes van m-commerce bepalen. Die hebben de telecommaatschappijen in handen. Zij beschikken namelijk over abonnees, dus klanten die ze diensten in rekening kunnen brengen. Daarbij gaat het straks niet alleen over gewone telefoondiensten, maar over alle mogelijke soorten van diensten die via Internet geleverd kunnen worden. Bovendien beschikken ze over een reeks van gegevens van hun klanten, opgeslagen in databanken.

Ten slot kunnen ze straks, als die techniek de kinderschoenen is ontgroeid, precies nagaan waar hun klanten zich geografisch bevinden. Dat alles tezamen maakt een op de persoon gerichte benadering mogelijk. En geen wonder dat bij m-commerce het adverteren (dat wil zeggen het op maat gesneden adverteren) als grootste winstmaker wordt genoemd, nog voor financiële diensten, winkelen of vermaak.

Gevestigde Internetbedrijven als Yahoo beseffen als geen ander welk goud de telecombedrijven in handen hebben. Zij zelf beschikken als toegangsbedrijf over vaak niet meer dan een emailadres van hun bezoekers. Tegelijkertijd beseffen ze dat al die sterke troeven de zwakte van de telecommaatschappijen niet kunnen verbergen, namelijk het gebrek aan ervaring die zij als dienstverlener op Internet in overvloed hebben.

De meeste mobiele telecombedrijven hebben intussen een eigen toegang (portal) tot Internet opgezet. Enkele kozen eieren voor hun geld en werken met gevestigde toegangsbedrijven samen. Toch maakt het gemis aan ervaring ze een prooi voor door de wol geverfde Internetbedrijven. Er dus komt misschien een dag waarop de media melden: Yahoo doet vijandig bod op Vodafone, en barst het gevecht tussen de grootste belangen in de mobiele wereld los. Tegen die tijd is de PC morsdood.

NRC Webpagina's
7 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)