U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Europees filmbedrijf zoekt cinefiele beleggers


Het Amsterdamse Pleswin Entertainment van auteur Leon de Winter en zakenvrienden moet de Europese filmindustrie nieuw leven inblazen. Participaties kosten 20.000 gulden het stuk. Hollywood aan de Stadhouderskade?

Door onze redacteur FERRY VERSTEEG

UTRECHT, 18 AUG. Het vorige maand gelanceerde plan van auteur Leon de Winter om samen met Europese en Amerikaanse partners een groot filmproductiebedrijf van continentale allure op te zetten krijgt nu ook financieel vorm. Het bedrijf heet Pleswin Entertainment, is gevestigd aan de Amsterdamse Stadhouderskade en wil jaarlijks vier tot acht engelstalige 'kwaliteitsspeelfilms' gaan produceren van 11 tot 25 miljoen gulden. Gisteren werd vanuit een statig singelpand in Utrecht de commanditaire vennootschap Multi Film gelanceerd, die in samenwerking met Pleswin voor 54 miljoen zal investeren in de eerste drie in Nederland te maken films. Vanaf maandag aanstaande krijgen al of niet cinefiele particuliere geldschieters de kans om voor 20.000 gulden per stuk participaties te kopen die volgens een genereuze filmstimuleringsmaatregel van de staatssecretaris Vermeend (Financiën) direct van de belasting mogen worden afgetrokken.

Maximaal worden 2717 van die participaties in Multi Film CV uitgegeven, met een looptijd van vijftien maanden. De participaties worden 'in de markt' gezet door Bakkenist & Emmens NV in Utrecht alsmede de Haagse investment banker InnoCap NV. Beide bedrijven voeren ook het beheer over de CV en maken uitgebreid melding van hun solide financiële achtergrond. Zo wordt Bakkenist & Emmens via Theodore Gilissen Bankiers gecontroleerd door het grote Fortis, terwijl InnoCap voor 49 procent gehoorzaamt aan de Nationale Investeringsbank. De deels in de VS woonachtige Nederlandse schrijver van romans en filmscripts Leon de Winter nam eerder dit jaar het initiatief voor de oprichting van een Europees filmproductiebedrijf. Hij kreeg daarbij hulp van de Amerikaanse producer Eric Pleskow die beschikt over een adembenemend curriculum vitae: topman van United Artists, oprichter van Orion Pictures en verantwoordelijk voor kaskrakers als 'One flew over the Cuckoo's nest', 'Amadeus' en 'Dancing with Wolves'. Beiden zitten elk voor 42,5 procent in Pleswin, het restant komt voor rekening van Leo Stumpel, directeur van de Hollandse Communicatie Maatschap.

De eerste drie films waarin Multi Film CV investeert en die Pleswin produceert zijn: 'The Hollywood Sign' naar De Winters roman 'De hemel van Hollywood' waarvan de regie wordt gevoerd door de Duitser Sonke Wortmann; 'The File', een film noire, geregisseerd door de Belg Stijn Coninx die eerder tekende voor de succesvolle film 'Daens'; en het vermoedelijk luchtiger 'Dial 9 for Love' met Isabelle Rosselini in de hoofdrol en geregisseerd door Kees van Oostrum. De beursgenoteerde Duitse filmdistributeur Senator Film stelt zich voor 30 procent garant voor de 54 miljoen gulden die voor de productie van Pleswins eerste drie films nodig is. Samen met Pleswin heeft Senator Film een verkoopkantoor opgezet in Londen.

"In de VS ligt de nadruk in de filmindustrie vooral op het commerciële succes terwijl in Europa traditiegetrouw de artistieke kant veel aandacht krijgt", analyseert een Pleswin-zegsman. "Ons doel is met kwaliteitsamusement de juiste balans te vinden." Dat in de VS het gros van de filmproducenten onderdeel uitmaakt van zeer kapitaalkrachtige conglomeraten kan hem niet verontrusten.

Behalve op aftrekbaarheid van de belasting kan de koper van participatie(s), volgens InnoCap-directeur Joost Scholten, rekenen op nog meer meevallers zoals investeringsaftrek en besparing op de vermogensbelasting. Dat leidt in combinatie met een garantie van de Nationale Investeringsbank, volgens Scholten, tot 'een zeker rendement van 3,2 procent op jaarbasis'. Bij een (inkomens)belastingtarief van 50 procent hoort een rendement van 25 procent tot de mogelijkheden, verzekert Scholten optimistisch, terwijl bij een tarief van 60 procent de 30 procent kan worden gepasseerd. "Daarvoor dienen de films alleen maar hun productiekosten terug te verdienen."

NRC Webpagina's
18 AUGUSTUS 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)