R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
R E C L A M E :
De borsten van Fa
Z.C.A. LUYENDIJK
Fa sprong er destijds uit door zijn gedurfde aanpak: in de spotjes werden ontblote borsten 'onverfroren' getoond, in slow-motion. Een novum dat met argwaan werd bekeken. Maar Fa gaat met zijn tijd mee. Topless is uit, en dus laat ook Fa niet meer zo duidelijk bloot zien in zijn spotjes. In de laatste variant loopt de Fa-blondine nog wel zonder bovenstukje, maar het is nauwelijks te zien. De aandacht is verlegd naar de billen (in de snelle montage van het spotje zijn deze relatief lang in - opnieuw - slow-motion te zien), maar ze blijven bedekt. De limoenen hebben de tijd niet overleefd, de slogan is veranderd in 'The spirit of Freshness', in het Engels en dat is geheel in overeenstemming met de wens van moderne fabrikanten om meerdere continenten tegelijkertijd te kunnen bedienen en tegelijkertijd zo cosmopolitisch mogelijk over te komen. Het voordeel voor de fabrikant strak vast te houden aan een formule voor reclamecampagnes is ongetwijfeld de grote herkenbaarheid. Een grote schare consumenten, die in meer of mindere mate trouw zijn aan het merk, wordt in geen enkel opzicht van het product vervreemd. De regelmatige updates van het spotje zorgen er aan de andere kant voor dat nieuwe markten aangeboord worden, nieuwe (jonge) consumenten naar het merk worden gelokt. Fa is een product dat in grote hoeveelheden op de schappen van supermarkten te vinden is en waarmee grote omzetten behaald moeten worden. Het roer helemaal omgooien en het merk van een ander imago voorzien, zou wellicht grote risico's met zich kunnen brengen. Aldus bestaat de kans dat Fa tot ver in de volgende eeuw blote dames over tropische stranden zal laten lopen om frisse oksels te propageren. Toekomstige generaties zullen zich daarover wellicht ook nog eens verbazen.
|
NRC Webpagina's
15 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |