|
|
|
NIEUWSSELECTIE Philips
|
Chipfabrikant
VLSI aanvaardt
beter bod
Philips
Door een onzer redacteuren
Philips heeft het bod op de aandelen VLSI opgetrokken van 17 tot 21 dollar per aandeel. Die verhoging was voor het bestuur van VLSI de reden om overstag te gaan. Begin maart probeerde de chipfabrikant Philips nog met aangescherpte beschermingsconstructies van zich af te houden. In april spraken de twee bedrijven af tot 10 mei een adempauze te nemen voor verder onderzoek. De top van de Californische chipmaker heeft altijd geroepen dat het bedrijf meer waard is dan de 1,8 miljard gulden die Philips bereid was te betalen. Zeker ook omdat de vooruitzichten voor de chipindustrie de laatste maanden zijn verbeterd. VLSI-topman Alfred J. Stein noemt de overname nu goed voor ,,onze klanten, partners, werknemers, maar zeker goed voor onze aandeelhouders'. Beleggers hebben tot 14 mei de tijd om hun stukken VLSI aan te bieden en nu de directie het bod steunt, lijkt de kans op verder verzet gering. Ongeveer 3 procent van de aandelen is al in handen van het Nederlandse elektronicaconcern. VLSI krijgt binnen de divisie Semiconductors een sleutelrol, zegt Philips. ,,Met VLSI in de gelederen kunnen we verder groeien in Noord-Amerika', aldus een woordvoerder van Philips. Het bedrijf uit San José werkt vooral als toeleverancier voor fabrikanten van mobiele telefoons en consumentenelektronica. Bestuursvoorzitter Cor Boonstra van Philips verwacht dat de nieuwe combinatie zal uitgroeien tot een wereldleider op deze markten. De omzet van Philips Semiconductors stijgt door de aankoop met 1,1 miljard tot ruim 10 miljard gulden. Bij VLSI werken 2.200 mensen. De betere vooruitzichten en het bod van Philips hebben de koers van VLSI de afgelopen maanden flink omhoog geduwd. De 17 dollar die Philips 26 februari bood, betekende een premie van 58 procent op de slotkoers van de dag daarvoor. Geruchten dat Philips met een hoger bod zou komen namen toe, toen de koers van VLSI de overnameprijs naderde. Het huidige bod ligt slechts 11 procent boven de slotkoers van VLSI op vrijdag en 95 procent boven de slotkoers van 25 februari (10,75 dollar). Het aandeel Philips steeg vanochtend met bijna 1 procent in waarde tot 82,25 euro. Syntus wekt veel externe interesse Het Gelderse poldermodel, in 1994 geïntensiveerd onder de weinig inspirerende naam IGO+ (wat staat voor Integratie Gelderland-Oost), trok in binnen- en buitenland belangstelling. Het leverde de bedenkers zowel vanuit reizigersverenigingen als vanuit de politiek vele schouderklopjes op. Op het ministerie van Verkeer en Waterstaat was men inmiddels druk bezig met plannen om de vervoersmarkt via concessies onder oude en nieuwe aanbieders te verdelen. Uitgangspunt hierbij was dat marktwerking zou zorgen voor beter openbaar vervoer, tegen lagere kosten. Omdat dit doel binnen IGO+ al bereikt bleek te kunnen worden toonde minister Netelenbos zich bereid om een gecombineerd trein-busbedrijf in de Achterhoekse regio bij voorbaat voor ten minste vijf jaar een concessie te verlenen, met de mogelijkheid van nog eens vijf jaar verlenging. Half december 1998 richtten NS en VSN (moeder van Oostnet) hiertoe officieel het bedrijf Syntus op. Vanaf 30 mei dit jaar gaat deze vervoerder met nieuwe dienstregeling van start. Inmiddels is Syntus al geen Nederlands onderonsje meer. Het Franse busbedrijf Cariane is de derde partner geworden in de Achterhoekse vervoerder. Tot tevredenheid van Van Setten en Allersma. ,,We zijn bij een aantal bedrijven geweest, en toen liepen we min of meer per toeval tegen Cariane op. Dat klikte meteen heel goed, ook qua filosofie', vertelt Allersma. Suggesties dat de Fransen bezig zijn met een sluipende overname van het openbaar vervoer in Nederland wijst de Syntus-directie van de hand. ,,Het gaat Cariane niet om het kopen van marktaandeel, zoals dat bij Britse bedrijven wel gebeurt. Bij Cariane spelen vooral strategische overwegingen. Er gebeurt van alles in het openbaar vervoer. Daar willen ze bij zijn', aldus Allersma. In Frankrijk opereert Cariane als houdstermaatschappij voor 53 regionale busbedrijven. Allersma: ,,En die bedrijven opereren ook allemaal zelfstandig, met eigen management' Voor Syntus is de samenwerking met Cariane om twee redenen gunstig. Cariane brengt de financiële slagkracht van een sterke partner mee en kennis van vervoerssystemen. Syntus wil de komende jaren een groot deel van het materieel vervangen. Onlangs kocht het bedrijf al elf lichte dieseltreinen. Ook moeten er 30 nieuwe bussen komen met een lage instap, zodat het voor ouderen of mensen met kinderwagens bijvoorbeeld gemakkelijker is om de bus in en uit te komen. Voor deze bussen en treinen is ruim 60 miljoen gulden nodig. Zelf heeft Syntus dat geld niet; het bedrijf wil dit binnenkort "uit de markt' halen. ,,Wij zoeken binnen Europa naar financiers. Dat Cariane natuurlijk hele goede contacten heeft in Frankrijk, helpt', aldus Allersma. Hoewel de winstmarges op het openbaar vervoer ,,dubbeltjeswerk' zijn, voorzien de Syntus-directeuren een zonnige toekomst voor hun bedrijf. Door de conducteur van de trein te halen en met goedkopere treinen te rijden kon de dienstregeling worden verbeterd. In plaats van elk uur rijden de bussen en treinen in de Achterhoek vanaf 30 mei elk half uur. Van Setten en Allersma gaan ervan uit dat het aantal reizigers (nu tien miljoen per jaar) door de uitgebreide dienstregeling met ten minste tien procent kan stijgen. Die groei is belangrijk omdat de overheidbijdrage voor Syntus is gebaseerd op het aantal reizigers dat een kaartje koopt voor bus of trein. Van Setten: ,,Veel vervoerders, ook wij, hanteerden in het verleden de verkeerde volgorde. Je maakt een dienstregeling, laat er een stempel op zetten en gaat vervolgens rijden. Zonder dat het je uitmaakt of er nu wel of passagiers zijn. Zo werken wij dus niet meer.''
|
NRC Webpagina's
3 MEI 1999
Domicilie,
|
Bovenkant pagina |