U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Schuddebuiken op zijn Brits

TITIA KETELAAR
Een dag per jaar laten de Britten publiekelijk (en op de televisie) al hun reserves varen. Wie morgen toevallig langs BBC1 zapt, moet dan ook niet verbaasd opkijken als de presentatoren, soapsterren, weermannen en zelfs de nieuwslezers swingend, grappend en vooral met een rood clownsneusje in beeld verschijnen.

En ook buiten beeld hebben de Britten zichzelf een rode neus aangemeten en gaat het de hele dag om de kunst van het lachen: comic relief. Dat betekent voor de Nederlandse televisiekijker een avond vol Britse humor op zijn best, waaraan alle comedy-sterren mee doen: Rowan 'Mr. Bean' Atkinson parodieert samen met Dawn French, Jennifer Saunders en Julia Swahala (Saffy uit Absolutely Fabulous) de Britse science fiction- klassieker Dr. Who, Agnus Deayton en Mark Lamarr combineren hun respectievelijk komische nieuws- en popquiz, en Lenny Henry - in Nederland vooral bekend van Chef! - stuitert als een rode bal de hele avond door de programma'sEn ook op het eerste gezicht minder geestige beroemdheden maken morgen hun opwachting. Johnny Depp bezoekt Dawn French in haar comedy-serie The Vicar of Dibley, ex-Spice Girl Gerry Halliwell verloot een van haar mini-jurkjes en Elvis Costello geeft een komisch concert (wat dat dan ook mag inhouden). Deze Britse berg aan grappen en grollen, en vooral het dragen van die rode neus, heeft natuurlijk een doel: geld inzamelen voor kinderen in Afrika en in achterstandswijken in Groot-Britannië. Comic Relief betekent letterlijk komische noot, maar ook een vrolijke onderbreking van een zware tijd en steun door te lachen.De 'fundraising frenzy' is inmiddels met enige controverse geconfronteerd. De katholieke kerk riep op niet mee te doen, omdat een deel van het geld naar seksuele voorlichting op scholen zou gaan.

Red Nose Day is de enige tv-inzamelingsactie die de Britten kennen en bij iedere lach wordt dan ook gul gegeven. Voor de Nederlandse kijker is dat minder relevant, die kan vooral een avond lang schuddebuikend genieten.

Comic Relief: Red Nose Day 1999. Vrijdag, BBC1, 16.00-02.30u. Met onder meer om 19.00u. Johnny Depp in The Vicar of Dibley; om 21.20u. Dr Who; en om 0.10u Have I Got Buzzcocks for you.

NRC Webpagina's
11 MAART 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)