R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Sreda
DANA LINSSEN
Die vraag laat hij ook door één van de personages uit zijn documentaire Sreda aan haar moeder stellen: ,,Moedertje, waarom werd ik geboren? Omdat jullie deze woning dan konden krijgen?'' Voor zijn eerste film na het veelgeprezen Belovy (een droogkomisch portret van een zuster en twee broers op het Russische platteland uit 1993) zocht Kossakovsky in het bevolkingsregister van het huidige Sint Petersburg de namen op van de in totaal 101 mannen en vrouwen op die op dezelfde dag als hij waren geboren. Hij vond er 74 bereid om voor de camera te komen, anderen waren dood, verhuisd, onvindbaar of onwillig mee te werken. Maar ook onder diegenen die zich kort (een ijsje etend, rokend, mopperend) of langer hebben laten portretteren speelt de aloude angst uit het communistische tijdperk om vooral maar niets compromitterends te vertellen nog steeds een rol. ,,Het leven is goed. Ik werk hier op de kleuterschool, en die is heel goed. Wat moet ik er meer van zeggen? De leiding van de school is heel goed. Er zitten heel leuke kinderen in de groep.'' Sreda lijkt een heel nonchalant beeld te geven van het leven van een groep 30+-ers in het hedendaagse Rusland. Sommigen kletsen honderduit, anderen voelen zich door de camera betrapt. De een is geslaagd in het leven, voor een ander biedt alleen goedkope wodka een uitweg uit het bestaan. En net zoals Belovy kent ook Sreda momenten van grote hilariteit die een diepe tragiek doen vermoeden. Sreda/Wednesday 19.7.1961, (Kossakovsky, Rus., 1997), zondag, ned.3, 22.06-23.41u.
|
NRC Webpagina's
23 EN 24 MEI 1998
|
Bovenkant pagina |