U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Sreda

DANA LINSSEN
S.R.E.D.A. rolt het Russische woord voor 'woensdag' op een fruitautomaat tevoorschijn. Woensdag 19 juli 1961 wel te verstaan, alsof het net zo goed ook een andere dag had kunnen zijn. Het is de geboortedag van de Russische documentairemaker Victor Kossakovsky, zomaar een dag in het Chroestjov-tijdperk. Een jaar eerder hadden zijn vader en moeder elkaar ook al als bij toeval in een trein ontmoet, reden voor Kossakovsky om zich zijn hele leven af te vragen waarom hij nu eigenlijk was geboren, en preciezer: waarom hij nu eigenlijk op die dag daar, in het toenmalige Leningrad was geboren.

Die vraag laat hij ook door één van de personages uit zijn documentaire Sreda aan haar moeder stellen: ,,Moedertje, waarom werd ik geboren? Omdat jullie deze woning dan konden krijgen?''

Voor zijn eerste film na het veelgeprezen Belovy (een droogkomisch portret van een zuster en twee broers op het Russische platteland uit 1993) zocht Kossakovsky in het bevolkingsregister van het huidige Sint Petersburg de namen op van de in totaal 101 mannen en vrouwen op die op dezelfde dag als hij waren geboren. Hij vond er 74 bereid om voor de camera te komen, anderen waren dood, verhuisd, onvindbaar of onwillig mee te werken. Maar ook onder diegenen die zich kort (een ijsje etend, rokend, mopperend) of langer hebben laten portretteren speelt de aloude angst uit het communistische tijdperk om vooral maar niets compromitterends te vertellen nog steeds een rol. ,,Het leven is goed. Ik werk hier op de kleuterschool, en die is heel goed. Wat moet ik er meer van zeggen? De leiding van de school is heel goed. Er zitten heel leuke kinderen in de groep.''

Sreda lijkt een heel nonchalant beeld te geven van het leven van een groep 30+-ers in het hedendaagse Rusland. Sommigen kletsen honderduit, anderen voelen zich door de camera betrapt. De een is geslaagd in het leven, voor een ander biedt alleen goedkope wodka een uitweg uit het bestaan. En net zoals Belovy kent ook Sreda momenten van grote hilariteit die een diepe tragiek doen vermoeden.

Sreda/Wednesday 19.7.1961, (Kossakovsky, Rus., 1997), zondag, ned.3, 22.06-23.41u.

NRC Webpagina's
23 EN 24 MEI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)