S P O R T
|
NIEUWSSELECTIE
|
Mogelijk dit jaar al notering Ajax op effectenbeurs
Door een onzer redacteuren
Zowel Ajax als zijn sponsor ABN Amro - die de beursintroductie moet begeleiden - onthoudt zich in dit stadium van commentaar. De club wil eerst haar leden inlichten voor zij met haar plannen naar buiten komt. Ajax is echter op de beurs geen vreemde. Verschillende effectenkantoren hebben skyboxen in de Arena. ABN Amro, de grootste partij op de beurs, is shirt-sponsor en Ajax-penningmeester Arie van Os is voormalig directeur van het grootste hoekmansbedrijf op de beurs, Van der Moolen. KLM-topman Leo van Wijk zit in de ledenraad van Ajax. Hij is een van de mensen die zijn goedkeuring aan de beursgang moet verlenen. Voordat een beursnotering kan worden aangevraagd zal de bestaande verenigingsstructuur moeten worden aangevuld met een onderneming die juridisch de vorm krijgt van een naamloze vennootschap. De vereniging Ajax zou op een of andere manier zeggenschap moeten houden in het reilen en zeilen van het bedrijf Ajax en op die manier tevens als een bescherming kunnen dienen tegen een vijandige overname. In het verleden heeft Ajax te kennen gegeven geen belangstelling te hebben voor eenbeursnotering omdat de club geen behoefte heeft aan extra kapitaal. Deze opvatting zou nog steeds bestaan binnen het bestuur, maar overvleugeld zijn door strategische overwegingen. Snelle veranderingen, zoals de eigen exploitatie van reclamerechten, de hoogte van de spelerssalarissen en het perspectief van een Europese competitie maken van de voetbalsport een economische bedrijfstak. Ajax is de eerste Nederlandse voetbalclub met concrete beursplannen. In andere Europese landen is een beursnotering voor profclubs inmiddels min of meer gebruikelijk. In Engeland zijn ondermeer Manchester United, Chelsea, Tottenham Hotspur en Queens Park Rangers beursgenoteerd. In Duitsland willen Bayern München en wereldbekerhouder Borussia Dortmund in 1999 naar de beurs. Analisten en handelaren juichen de komst van Ajax toe. ,,Het lijkt mij heel leuk, het is toch een ander type bedrijf dan we zijn gewend'', meent Joost van Beek van effectenhuis Van Meer James Capel.
|
NRC Webpagina's
14 FEBRUARI 1998
|
Bovenkant pagina |