U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

KetNet verovert Nederland

Door een onzer redacteuren
Communicatie-adviseurs hadden de BRT nog gewaarschuwd: van vijf tot zes zítten er geen kinderen voor de buis. Maar de Belgische publieke televisie was eigenwijs en verving kabelkrant De Toeter voor een 'echt' jeugdtelevisie-uur met tekenfilms en een dramaserie. Het werd een enorm succes.

Vooral in Nederland. In de anderhalve maand dat het nieuwe programma draait, steeg het marktaandeel bij de Nederlandse jeugd van 3-12 jaar van 8 naar 35 procent, zo meldt de Dienst Kijk en Luisteronderzoek van de NOS. Dagelijks kijken 159.000 Nederlandse kinderen. En dat zijn er meer dan in België zelf. De koerswijziging van 17.00-18.00 bij de BRT, is een onderdeel van een complete restyling van het tweede publieke net. Het blok 17.00 tot 20.00 uur is omgedoopt tot KetNet (jeugdnet) en de avondprogrammering tot Canvas. Op KetNet verschijnt een presentator tussen elk programma voor een achtergrond waarop animaties geprojecteerd worden. De kleur wisselt, al naar gelang het programma dat wordt ingeleid. Het decor werd ontworpen door een Londens bureau en de muziek is modern. ,,Zo hebben jongeren toch hun eigen plekje, ook al hebben we voor hen geen apart station'', zegt programma-adviseur KetNet en Canvas, Edward de Maesschalck.

De aanpak loont. Hoewel, niet geheel zoals beoogd, zo geeft De Maesschalck toe. ,,Eigenlijk was KetNet bedoeld voor jongeren van 14-16 jaar, maar het blijkt nu vooral bij 8 tot 12-jarigen aan te slaan. Eigenlijk zijn we ons doel voorbij geschoten.''

Feit blijft dat KetNet de Nederlandse jeugdtelevisie behoorlijk in verlegenheid brengt. En dan vooral de publieke. Nederland 1 zag het marktaandeel al met 5 procent dalen in het tijdvak 17.00-18.00, Nederland 2 met 2 procent. De commerciële Nederlandse zenders hebben daar minder last van. Het marktaandeel van TV10, dat overdag ook kinderprogramma's uitzendt, steeg met 3 procent, bij RTL4 was dat 1 procent.

Moet de Nederlandse publieke omroep wellicht met de Belgische gaan samenwerken om haar positie te verstevigen? Van de Maesschalck houdt het nog even in het midden. ,,Onze culturen zijn erg verschillend. We kijken hier ook wel eens naar Paul de Leeuw en dat begrijpen we ook niet altijd.''

NRC Webpagina's
14 FEBRUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)