M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
IT-kids
Michiel van Nieuwstadt
Alleen schaarste aan gekwalificeerd personeel weerhoudt de software- en computerbedrijven ervan nóg sneller te expanderen. Automatiseringsbedrijven wringen zich in de vreemdste bochten om nieuwe mensen binnenboord te halen. Vakbladen, kranten en tijdschriften puilen uit van de advertenties. Werving via radio en televisie is geen uitzondering meer. Ook pleziertripjes met vliegtuig, helikopter of zelfs een luchtballon moeten HBO'ers en academici verleiden tot een carrière als informaticus. De extravagante wervingscampagnes zijn een druppel op een gloeiende plaat. Het schamele aantal informatici en andere bètastudenten dat jaarlijks afstudeert blijft al enkele jaren fors achter bij de vraag. Kunsthistorici en talenstudenten worden na een interne opleiding of stoomcursus omgevormd tot specialisten in informatietechnologie. Volgens de zakenbank ING Barings heeft de branche intussen vacatures voor tien procent van het huidige personeelsbestand. Het Amsterdamse bedrijf Pecoma Informatica acht het zinloos met zijn allen te vissen in dezelfde vijver. Het richt zich op de nieuwe kweek met een advertentie in de Donald Duck: 'Echte Whizz-Kids', aldus Pecoma, kunnen over een jaar of 10 bij ons aan de slag. Maar ook Pecoma staat het water te na aan de lippen om zich te beperken tot een oplossing voor de lange termijn: ,,Als je vader of moeder goed zijn met de computer dan kunnen die direct bij ons aan het werk.''
|
NRC Webpagina's
30 MEI 1997
|
Bovenkant pagina |