U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Financiële tijdbom onder Holland Media Groep

Door onze redacteur JACO ALBERTS
ROTTERDAM, 30 MEI. Een 'financiële tijdbom' onder de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) heeft dit mediaconcern toenadering doen zoeken tot het concurrerende TV10. Dit station gaat een grote hoeveelheid ongebruikte programma's van HMG uitzenden, die nu nog loodzwaar op de HMG-balans drukken.

Naar verluidt heeft HMG een voorraad incourante programma's van minstens 100 miljoen gulden in de boeken staan. Beide partijen zijn afgelopen weken overeengekomen dat TV10 de komende jaren programma's op de buis brengt die uit de schappen van HMG komen. Volgens directeur Hans Bloem van TV10 gaat het om zowel herhalingen van programma's die eerder op RTL of Veronica te zien waren, als om programma's die ,,om de een of andere reden nog niet zijn uitgezonden''.

De directeur acht het mogelijk dat een herhaling van de populaire dagelijkse soap Goede Tijden Slechte Tijden die nu op RTL4 draait over enkele jaren op TV10 te zien zal zijn. Bloem zegt dat het gaat om ,,een soort volumecontract'', maar wil de omvang niet noemen. Als tegenprestatie betaalt TV10 mogelijk in aandelen, waardoor HMG een belang krijgt in TV10. ,,Dat hoeft niet. We zijn nog in gesprek over de details. Het definitieve ei is nog niet gelegd. Er zijn ook andere vormen van economische samenwerking mogelijk'', aldus Bloem.

De Holland Media Groep beschikt over een grote voorraad programma's die nog moeten worden herhaald. Die vormt in toenemende mate een financieel probleem omdat er bij uitzending niet voldoende reclame-inkomsten tegenover zullen staan. Bloem erkent dat HMG te maken heeft met ,,een zeker voorraadprobleem'', maar haast zich eraan toe te voegen dat het ,,aan HMG zelf is om te bepalen of het een probleem is''.

Ingewijden spreken zelfs van een financiële tijdbom onder het concern, die het gevolg is van de boekhoudmethode die het hanteert. Het zou gaan om zo'n honderd miljoen gulden, welk bedrag zonder tegenmaatregelen eigenlijk onmiddellijk van de winst zou moeten worden afgetrokken. Andere kenners houden het zelfs op het dubbele. Gezien het feit HMG slechts marginaal winst maakt, zou het bedrijf daarmee diep in de rode cijfers terecht komen. HMG zelf wil hier niet op ingaan ,,omdat het gaat om bedrijfscijfers, en daar doen we nooit mededelingen over''. De woordvoerder wil alleen zeggen dat het bedrijf ,,een buitengewoon gezonde afschrijvingspolitiek voert''.

HMG koopt jaarlijks voor enkele honderden miljoenen guldens films, shows, spelletjes, drama of soaps van producenten in Nederland en in het buitenland. Bij de meeste televisiestations wordt het aankoopbedrag van dergelijke programma's veelal in datzelfde jaar van de inkomsten afgetrokken, tenzij vrijwel zeker is dat een succesvolle herhaling kan volgen. Volgens diverse ingewijden is het bij HMG echter staande praktijk voor een groot deel van de duurdere aangekochte programma's slechts tweederde van de kosten in het jaar van uitzending in de winst- en verliesrekening mee te nemen. De rest van de kosten worden doorgeschoven naar de toekomst en pas 'genomen' op het moment dat het programma wordt herhaald. Voor een aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden die ongeveer een ton kost, hoeft zo dus slechts voor 66.000 gulden aan reclamespotjes rond de eerste uitzending te worden verkocht om 'quitte' te draaien. Alles wat daarboven wordt binnengehaald is 'winst'. Het is dan wel noodzakelijk dat bij de latere herhaling nog eens 33.000 gulden aan reclamegeld binnenkomt. Zolang dat niet is gebeurd, wordt wel met die inkomsten rekening gehouden: de aflevering van de soap verschijnt met een waarde van 33.000 gulden in de balans onder het kopje 'voorraad'. Dat alles is geen probleem bij populair drama. Een serie als Flodder haalt ook bij tweede uitzending hoge kijkcijfers en levert dus opnieuw veel reclamegeld op. Soms leidt zo'n reprise overigens tot hilarische situaties, zoals vorige week, toen Veronica afleveringen herhaalde van de comedy-series Murphy Brown en Ellen die beide in de kersttijd speelden.

NRC Webpagina's
30 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)